Het toverknoopje - Danette Richards RECENSIE

Recensie: Het toverknoopje - Danette Richards

Het prentenboek Het toverknoopje is geschreven door Danette Richards en geïllustreerd door Annelies vandenBosch. Het verhaal gaat over een meisje Isabelle dat geen vriendjes heeft, maar deze wel graag wil hebben. Zij verzamelt spulletjes die voor haar belangrijk zijn, deze vindt zij overal en zij noemt deze haar schatten. Het verhaal maakt duidelijk dat je soms wat extra hulp nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen dat je graag wil. In dit geval helpt het toverknoopje Isabelle om te geloven dat zij vriendjes kan maken, zij straalt meer zelfvertrouwen uit. Er beginnen kinderen tegen haar te praten en vragen of zij met hen mee wil doen.

De illustraties zijn rustig en zijn gemaakt in de kleuren van de herfst. Er zit een duidelijke lijn in de tekeningen en volgen goed op elkaar, je ziet goed in welk seizoen het zich afspeelt. Er wordt gebruik gemaakt van steeds dezelfde zachte kleuren wat zorgt voor rust in de illustraties. Op de tekeningen is goed de emotie van Isabelle te zien, dit is een goed gespreksonderwerp. Je kunt met hen bespreken welke emotie zij op het gezicht van Isabelle zien en of zij deze of de situatie wellicht herkennen.

De steekwoorden zelfvertrouwen, trots en vriendschap passen bij het verhaal maar komen niet allen even duidelijk uit de verf. Achterop het boek staat geschreven dat het boek voor kinderen vanaf 5 jaar is. Dit is een goede leeftijd, voor jongere kinderen is de kern van het verhaal wat te ingewikkeld. Daarnaast staat op de achterkant geschreven dat het boek gaat over het geloven in een toverknoopje, maar vooral over geloven in jezelf. Deze laatste boodschap komt niet duidelijk genoeg naar voren. Wat namelijk een beetje gemist wordt, is dat het ook door een actie van haarzelf komt dat zij contact met andere kinderen krijgt. In het verhaal praten de kinderen ineens wel tegen haar en heeft zij op dat moment toevallig weer haar jas met toverknoopje aan. Wanneer zij zelf ook het zelfvertrouwen en de moed heeft om iets uit zichzelf te zeggen, zou dit kinderen nog meer motivatie en zelfvertrouwen hebben gegeven.

Het toverknoopje

1  2  3  4  5

Een inspirerend boek over geloven in een toverknoopje. Maar vooral over geloven in jezelf. Voor kinderen vanaf 5 jaar. Isabelle heeft een toverknoopje. Als ze dat aanraakt, is ze trots op zichzelf. En dan durft ze alles! Zelfs klasgenootjes vragen of ze vriendjes willen zijn.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan