Wandert - Yvonne Jagtenberg RECENSIE

Recensie: Wandert - Yvonne Jagtenberg

Wandert: volop humor met een leuk joch

Wandert is een boek over een leuk ventje, dat de lezer pleziert met de zienswijze op zijn ouders. Hij, een muziekleraar die goed ligt bij de vrouwen  en zij, een type dat  daar niet van gediend is, maar daar met haar excentrieke levenshouding ook weer geen drama van maakt. Babbelziek en bepaald geen fan van het aanrecht en alles wat daarmee samenhangt. De jongen ziet het aan en laat er zijn licht op schijnen. Een verhaal dat bol staat van de humor. Wandert mag van zijn vader absoluut geen artiest worden, hoewel de aandrift ertoe alleen maar toeneemt.

Hij interpreteert uitdrukkingen van volwassenen op kinderlijke wijze en dat leidt tot vele hilarische momenten. De laatste jongen die naar zijn ouders luisterde, geeft Yvonne Jagtenberg (1967) het boek als ondertitel mee. Gaandeweg meet deze Wandert zich een houding aan van ze kunnen me wat. De jongen is ondernemend en creatief wat zijn moeder menig schalkse lach ontfutselt en soms pijnlijk uitpakt voor zijn vader. Zeker daar waar hij diens amoureuze neigingen pareert.

Jagtenberg heeft haar verdiensten als schrijver van scenario’s en als illustrator. Toch genniet ze de grootste bekendheid als schrijfster van jeugdliteratuur. Haar werken werden meervoudig onderscheiden met onder meer Zilveren en Gouden Penselen. In Wandert laat ze zich weer van haar beste kant zien. Onderhoudend van de eerste tot de laatste bladzijde. Yvonne ontleent de ontwapenende humor aan de verhalen die haar vader over zijn jeugd vertelde. Die hebben op haar grote indruk gemaakt. Ze giet een saus van fantasie over een groot inlevingsvermogen en dat leidt tot zeer onderhoudend epos, tot een glimlach die 167 bladzijden lang niet van je gezicht verdwijnt.

De grote mens gezien door de ogen van een kind dat speels van het ene in het andere avontuur verzeild raakt. Jagtenberg trekt je een ongebreideld aantal scènes binnen, die ze pakkend beschrijft. Situaties die overal op deze aarde zullen worden herkend. Een heerlijk mengeling van feiten en fictie, smakelijk geserveerd.  Dat bewijst de aandacht die in vele landen voor haar omvangrijke  oeuvre bestaat. Een getalenteerd auteur waarin de kunstenares en de lerares beurtelings stof aandragen. Het lezen van Wandert is een probaat middel om somberheid te verdrijven en het leven weer te zien zitten.

Recensie: Wandert - Yvonne Jagtenberg

Wandert

1  2  3  4  5

Wandert wil maar één ding en dat is net als zijn vader artiest worden. Zijn vader ziet dat absoluut niet zitten en wil zelfs niet dat Wandert een instrument leert bespelen. Maar ook zonder instrument maakt Wandert van zijn leven elke dag een vrolijke voorstelling. Hij acteert, tapdanst, improviseert en goochelt zich uit elke ongemakkelijke situatie. En zulke situaties zijn er genoeg met een vader en moeder die er een heel eigen levensstijl op na houden en flink ruzie kunnen maken. Met Wanderts humor worden alle zware dingen licht!