Huiver - Allie Reynolds RECENSIE

Recensie: Huiver - Allie Reynolds

Op een gletsjer in een prachtig skigebied in de Franse Alpen komt een oude vriendengroep samen. Ze hebben elkaar tien jaar geleden voor het laatst gezien en gingen destijds uit elkaar na de vermissing van Saskia. Na al die jaren is Saskia nog altijd vermist.

Wanneer de vriendengroep op de uitgestorven berg arriveert hebben ze al snel door dat er iets niet klopt. Iemand heeft hen naar boven gelokt en probeert de vermissingszaak en de gebeurtenissen van destijds weer op te rakelen. Waar is Saskia gebleven? En wie is te vertrouwen?

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van hoofdpersonage Milla. Milla is één van de zeven vrienden uit de vriendengroep van destijds. Ze was de minst ervaren snowboardster en nieuw in de vriendengroep. Sinds de bewuste winter waarin Saskia verdween heeft ze haar snowboard niet meer aangeraakt. Ze leeft met een schuldgevoel, want ze heeft het idee dat ze schuld heeft aan de verdwijning van Saskia. Dit schuldgevoel en haar persoonlijke worsteling in wie ze wel en niet kan vertrouwen van de vriendengroep is duidelijk verweven in de gedachten en dialogen die de auteur geschreven heeft.

Auteur Allie Reynolds is geboren en getogen in het Verenigd Koninkrijk, maar verhuisde naar Australië. Als jonge vrouw deed zij mee aan de snowboard halfpipe, maar in Australië houdt ze het vooral bij surfen. Snowboard halfpipe is een belangrijk onderwerp in deze roman. De vriendengroep heeft elkaar leren kennen doordat ze een winter lang in hetzelfde gebied verbleven om te trainen voor de snowboard halfpipe. De groep is gedreven, helpt elkaar, maar daagt elkaar ook uit, waardoor flinke risico's worden genomen. In Huiver passeren veel snowboardtermen en -sprongen die getuigen dat de auteur kennis heeft van de sport en zodoende het snowboardaspect in het verhaal realistisch laten overkomen.

Huiver is een spannende thriller. Met schakeling tussen heden en verleden (10 jaar terug) heeft auteur Allie Reynolds op de juiste momenten sterke cliffhangers ingebouwd. Ook de setting, de ingesneeuwde chalet in de Alpen, waarbij de personages geen verbinding hebben met de buitenwereld (geen mobiel, of werkzame telefoon of radio), een zogenoemde locked room-thriller, zorgt voor veel psychologische spanning in het boek. Toch overheerst op begeven moment het idee dat de auteur blijft hangen in het verhaal en de climax onnodig lang op zich laat wachten. Het verhaal had krachtiger en spannender geweest als de auteur het boek 100 pagina's korter had gehouden.

Gelukkig volgt uiteindelijk een verrassende en spannende ontknoping. Tot het eind van het verhaal blijft het spannend wie de vriendengroep heeft uitgedaagd en wat er precies met Saskia is gebeurd op de laatste dag dat zij verdween. Uiteindelijk komt de dader uit onverwachte hoek en volgt een spannend slot, met veel actie. Een sterk einde van deze thriller.

Recensie: Huiver - Allie Reynolds

Huiver

1  2  3  4  5

Huiver van Allie Reynolds zit vol met ijzersterke cliffhangers en psychologische spelletjes in de claustrofobische setting van een chalet in de Alpen. Voor de fans van Ruth Ware en Lucy Foley.

In Huiver van Allie Reynolds wordt Milla uitgenodigd voor een reünie in de Franse Alpen, en ze verheugt zich op een gezellig weekend met vier oude vrienden, die ze tien jaar niet gezien heeft. Ze zijn echter nog niet gearriveerd of ze realiseren zich dat er iets niet klopt. Het resort is verlaten, de skilift die hen naar de top heeft gebracht staat stil en hun telefoons zijn verdwenen. Een spel dat ze spelen om het ijs te breken blijkt een truc om de vriendengroep te herinneren aan Milla’s beste vriendin, Saskia, die tien jaar geleden verdween en nooit werd gevonden. Milla beseft algauw dat ze niemand kan vertrouwen. Iemand heeft hen hierheen gelokt om de waarheid over Saskia te achterhalen en gaat tot het uiterste om antwoorden te krijgen. Als Milla niet oppast, kan ze zomaar de volgende zijn die verdwijnt…

Huiver van Allie Reynolds grijpt je bij de strot met ijzersterke cliffhangers en psychologische spelletjes in de claustrofobische setting van een chalet in de Alpen, en laat je niet meer los tot het uit is!