De Heks van Limbricht - Susan Smit  RECENSIE

Recensie: De Heks van Limbricht - Susan Smit

In De Heks van Limbricht wordt Entgen Luijten beschuldigd van hekserij. In dit waargebeurde verhaal leren we meer over de geschiedenis van Entgen en hoe de beschuldigingen tot stand zijn gekomen. Samen met Entgen komen we erachter wat de beschuldigingen in het proces betekenen voor haar.

Het verhaal is op feiten gebaseerd en laat de wrede geschiedenis zien van de beschuldigingen rondom hekserij. We krijgen een kijkje in het leven van Entgen vanaf het moment dat zij opgepakt wordt voor hekserij. Vervolgens leren we meer over haar leven en de mensen die haar beschuldigen. Ook krijgen we een inkijkje in het strafrechtelijke proces bij de veroordeling van een heks rond het jaar 1674. Susan Smit heeft een sterk verhaal neergezet waarbij zij de wrede wereld inzichtelijk maakt. We lezen wat een beschuldigde vrouw moet doorstaan wanneer zij verdacht wordt van hekserij. Het is mooi om te lezen hoe Entgen zich thuis voelt in de natuur en de kennis hieruit voor zich weet te gebruiken. Ondanks dat dit de oorsprong van de beschuldigingen vormt.

Susan Smit heeft met De Heks van Limbricht een sterk verhaal neergezet. Het verhaal leest fijn maar wordt soms wat geremd door de vele flashbacks. Het verhaal begint met de arrestatie van Entgen waarna keer op keer flashbacks afgewisseld worden door het huidige proces. Door de vele flashbacks krijgt het verhaal niet echt vaart wat het soms wat moeilijk maakt om lekker door te lezen. Verder is de schrijfstijl fijn om te lezen en is het verhaal erg interessant. Vooral de verantwoording en het nawoord geven een indruk van de ernst rondom de heksenjachten.

De Heks van Limbricht wordt verteld vanuit het perspectief van Entgen Luijten, de hoofdpersoon. Ze geeft een inkijkje in haar lange leven en de gebeurtenissen die leiden tot haar arrestatie. Verder leren we andere personages kennen door de ogen van Entgen. De keuze voor het vertellen van de Heks van Limbricht vanuit haar perspectief is een goede keuze geweest. Doordat je alleen Entgen haar verhaal krijgt weet je ook niet hoe het proces verloopt en kom je er op hetzelfde moment achter als Entgen. Dit maakt het verhaal wat interessanter om te lezen.

Al met al is De Heks van Limbricht een interessant verhaal over de heksenjachten die vroeger bestonden. Susan Smit vertelt het verhaal van Entgen Luijting waardoor we een interessant inkijkje in de veroordeling van hekserij krijgen. Ondanks dat zorgen de vele flashbacks ervoor dat het verhaal wat langzaam leest. Maar al met al is het boek zeker vier hartjes waard!

De heks van Limbricht

1  2  3  4  5

Naar het adembenemende, waargebeurde verhaal van een vrouw die de machten trotseert die haar willen breken

Limbricht, nabij Sittard, eind zeventiende eeuw. Haar leven lang is Entgen Luijten gewend haar eigen weg te gaan, in familiekwesties, in zaken en in de liefde. Ze wordt daarin gesteund door een grote kennis van de natuur, die ze ook regelmatig aanwendt om haar dorpsgenoten te helpen. Maar dan wordt ze vanwege een paar ongelukkige voorvallen beschuldigd van hekserij. De kasteelheer is gebrand op een bekentenis, waarvoor hij gebruikmaakt van alle middelen die de inquisitie hem ter beschikking stelt. Maar wat als Entgen tegen alle verwachtingen in standhoudt?
    De heks van Limbricht is een op feiten gebaseerde roman over de moed, eigenzinnigheid en het politieke bewustzijn van een ongetemde vrouw. Haar proces in 1674, waarvan alle stukken bewaard zijn gebleven, verloopt anders dan iedereen had kunnen voorspellen.