Emma en Bighoorntje: Diep vanbinnen een held - Anna Böhm RECENSIE

Recensie: Emma en Bighoorntje: Diep vanbinnen een held - Anna Böhm

Het verhaal Diep vanbinnen een held speelt zich af in Kabouterstad. En in deze stad krijgt ieder kind voor zijn tiende verjaardag een fabeldier. Emma werd vroeger op school gepest, maar sinds de komst van haar fabeldier Bighoorntje gebeurt dat niet meer. Op Fabeldag heeft meneer Bokkel geprobeerd om Bighoorntje van Emma te stelen, maar dat plan mislukte. Het fabeldier van meneer Bokkel werd verwisseld met dat van Louise, een meisje van Emma’s school waar ze het niet erg goed mee kan vinden. Louise zit nu opgescheept met meneer Bokkels tweekoppige spuugworm en ze wil dolgraag haar eigen fabeldier terug.

Diep vanbinnen een held is het tweede boek dat verscheen in de serie over Emma en Bighoorntje, dat volgt op Eenhoorn zijn is kinderspel. Dit deel is prima losstaand te lezen, je hebt geen specifieke voorkennis nodig en waar dat wel het geval is, geeft de schrijfster Anne Böhm die.

Het fantastische en fabelachtige gegeven dat iedereen vanaf 10 jaar een fabeldier heeft, geeft dit boek iets grappigs. Anna Böhm heeft de fabeldieren heel creatief bedacht en ook originele namen gegeven. Ieder fabeldier heeft een speciale gave. Zo kan Bighoorntje van Emma bijvoorbeeld met zijn gouden hoorn toveren. Het fabeldier van haar moeder, Pieps een bloemenmus, kan door muren heen kijken en die van haar vader, draak Henk, is een fantastische keeper. Alleen de tweekoppige worm van meneer Bokkel, waar Louise dus mee opgescheept zit, heeft geen speciale gave. Denken ze…

Emma en Louise beleven samen met alle fabeldieren in Diep vanbinnen een held een vrolijk avontuur. Er komen smakelijke hapjes in voor, een heleboel regenboogblubber en een berg fantasie, wat kinderen zeker zal aanspreken. Anna Böhm heeft ook niet geschuwd er af en toe een taalgrapje in te gooien. Zo is het fabeldier van Pia-Malou, dr. Pi, een kei in rekenen en natuurkunde, maar een nul in sport. Een grappige verwijzing naar dit wiskundige getal. Kinderen zal dit woordgrapje waarschijnlijk ontgaan, maar voor de volwassenen die dit boek voorlezen, is dit een leuk extraatje.

Anna Böhm heeft de 27 hoofdstukken in dit boek voorzien van titels die allemaal op dezelfde manier zijn vormgegeven. Zo heb je een hoofdstuk dat heet Dit hoofdstuk speelt zich af in de gymzaal of Dit hoofdstuk eindigt met een wonderschone bladzijde. Grappig gedaan, net wat anders dan anders en het maakt je als lezer nieuwsgierig naar wat komen gaat. Er staan hier en daar wat illustraties in het boek, afgebeeld in grijstinten. Dit vormt een leuke afwisseling in het boek, maar de illustraties voegen niet per se iets toe.

Behalve een heleboel fantasie heeft Diep vanbinnen een held een andere laag, wat gaat over innerlijke schoonheid, identiteit en zelfvertrouwen. Of het kinderen zal storen, is de vraag, maar soms ligt de moraal van het verhaal er wel erg dik bovenop. De tweekoppige worm is natuurlijk niet moeders mooiste, maar Bighoorntje maakt ze duidelijk dat uiterlijk niet belangrijk is en het draait om de binnenkant.

‘Ik geloof heel sterk in de goedheid diep in jullie binnenste,’ zei Bighoorntje.

‘Heb je ons al eens goed bekeken?’ vroeg Tsoeki en hij spuugde een beetje.

‘Maar die spuugworm,’ zei Bighoorntje, ‘dat is alleen maar jullie buitenkant. Iedereen heeft een buitenkant. De binnenkant is veel belangrijker.’ (p. 54)

Diep vanbinnen een held is een leuk en fantasierijk boek voor kinderen vanaf 8 jaar. Het is onderdeel van de serie Emma en Bighoorntje, wat misschien suggereert dat het boek alleen voor meisjes leuk is, maar dat is zeker niet het geval. Voor leerkrachten en ouders is dit een leuk boek om voor te lezen. Er zit veel afwisseling in, humor, spanning, actie en een wijze les. Maar kinderen kunnen het ook heel goed zelf verslinden. En voor de liefhebber: eind januari 2022 verschijnt het derde deel in deze serie: Vooruit met de hoorn!

Emma en Bighoorntje 0 - Diep vanbinnen een held!

1  2  3  4  5

Alweer een warm en grappig verhaal over Emma en Bighoorntje, waarin duidelijk wordt dat je niemand mag onderschatten. Zelfs een spuugworm niet. Voor kinderen vanaf 8 jaar. Sinds de fabeldieren van Louise en meneer Bokkel elkaars plaats hebben ingenomen, is niets meer zoals het was. Louise is diep ongelukkig met de spuugworm Spoekitsoeki en wil haar riviermeermin Lolita terug. Emma en Bighoorntje willen haar helpen de verwisseling ongedaan te maken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Want er moet veel gebeuren voordat Louise haar fabeldier terug kan krijgen en meneer Bokkel zijn ongeliefde spuugworm eindelijk aanvaardt. Bighoorntje en Emma doen alles wat ze kunnen en ontdekken daarbij ook het lang bewaarde geheim van de familie Bokkel.