Tess Rex - Michelle Robinson RECENSIE

Recensie: Tess Rex - Michelle Robinson

Het prentenboek Tess Rex is geschreven door Michelle Robinson en geïllustreerd door Deborah Allwright. Het boek heet oorspronkelijk She Rex en is naar het Nederlands vertaald door Georgina Verbaan. Het is leuk dat de zinnen van het verhaal op elkaar rijmen. Het is erg goed geschreven en vertaald. Af en toe komt er doordat er een rijmwoord moest komen, wel wat moeilijkere woorden in de tekst voor. Je zal dus wat uitleg moeten geven bij de woorden misbaar en klucht. Het rijmen en hoe de zinnen lopen spreekt kinderen aan wat er voor zorgt dat de aandacht extra lang blijft hangen.

Het verhaal gaat over een Ed en zijn zusje. Het verhaal is vanuit het meisje geschreven, er wordt gesproken vanuit de ik vorm waardoor het verhaal nog krachtiger overkomt. Zij mag niet met het speelgoed van Ed spelen omdat hij vindt dat dinosauriërs alleen voor jongens zijn. Zus wil hem het tegendeel bewijzen en laat hem zien wie Tess Rex is. Tess Rex is een stoere en grote meisjesdino waar zelfs Ed een beetje bang van wordt. Tess Rex maakt allemaal spannende avonturen en leuke dingen mee.

De illustraties zijn lekker kleurrijk, de dinosauriërs zijn getekend op een manier waarop kinderen deze ook zouden tekenen. De grootte van de dinosauriërs is realistisch getekend in verhouding tot de kleine kinderen. Wanneer de dinosauriër gromt worden er vegen op het papier getekend, dit geeft een erg leuk en speels effect. De kinderen en de dinosauriërs staan centraal op de pagina's waardoor je niet afgeleid wordt door onnodige tekeningen op de achtergrond en in de omgeving.

In het prentenboek Tess Rex staat niet voor welke leeftijd het boek geschikt is. Het boek zal geschikt zijn vanaf een jaar of 4 of 5. Het is een leuk en een beetje een spannend verhaal. Het prentenboek Tess Rex laat goed zien dat het niet uit maakt of je een jongen of meisje bent, je kan met elk soort speelgoed spelen wat jij leuk vindt. Dit is een goede boodschap om mee te geven aan kinderen.

Recensie: Tess Rex - Michelle Robinson

Tess Rex

1  2  3  4  5

Ed wil zijn zusje niet met zijn speelgoed laten spelen. Zijn speelgoed is namelijk niet voor meisjes. En zeker niet met zijn dino's, die zijn toch voor jongens? Maar Ed snapt er helemaal niks van. Want ineens duikt Tess op, zij is een T-Rex met alle kleuren van de regenboog. En een rokje. Maar onderschat haar niet! Ze is net zo groot, woest en fel als alle jongensdino's. Ook meisjesdino's kunnen stoer zijn!