Krak de Krokowil - Bart van Puyenbroeck RECENSIE

Recensie: Krak de Krokowil - Bart van Puyenbroeck

Het prentenboek Krak de Krokowil is geschreven door Bart van Puyenbroeck en de illustraties zijn gemaakt door Jessica Raes. Het verhaal gaat over Krak de krokodil, Krak denkt dat hij niet goed genoeg is en heeft weinig zelfvertrouwen. Niemand wil met Krak spelen behalve Mag, Mag de mug wil wel met hem spelen. In het verhaal komen verschillende dieren voor die naar hem kijken maar hem ook uitlachen. Het verhaal is wat onsamenhangend, het doel van het verhaal is niet direct duidelijk na het lezen van de pagina's. Er wordt uit het niets over gegaan op de vraag waarom Krak niet wil eten. Wanneer Krak een goede daad verricht, verandert alles voor Krak.

Op elke pagina heeft een lieveheersbeestje zich verstopt, dit is een leuke toevoeging aan het boek. Je kunt je kinderen deze laten zoeken en zelf ook mee helpen zoeken. De illustraties zijn heel erg kleurrijk, de kleuren springen je tegemoet op elke pagina. Je leert ook over de kleuren doordat er wordt aangeven welke kleuren bijvoorbeeld een toverbal heeft. Over de kleuren en voorwerpen kan je op een leuke manier over in gesprek met je kinderen. De tekeningen zijn wel wat rommelig en erg druk door de vele kleuren door elkaar. De kleuren zijn in elkaar overgelopen wat het druk maakt. De illustraties zijn gedetailleerd, zo raakt Krak verstrikt in een slingerplant, dit is mooi weergegeven. De illustraties beslaan de hele pagina, er is geen wit meer te vinden. Heel de pagina is gevuld met kleur en gezelligheid. Het boek begint en eindigt met een mooi bloemenveld.

In het boek staan de trefwoorden krokodil, willen, anders leren, vriendschap. Op de achterkant staat geschreven dat het boek geschikt is voor kinderen vanaf 4 jaar. Het is wel wat te ingewikkeld voor kinderen van deze leeftijd. Je moet zelf ook even goed kijken wat nou precies de boodschap is. Het is wat somber opgeschreven en de andere dieren lachen Krak bijna elke keer uit. Dit maakt het geheel niet echt vrolijk, maar gelukkig heeft het boek een goede afloop.

Krak de krokowil

1  2  3  4  5

Krak is een luie krokodil omdat niemand met hem samen wil. Maar gelukkig is er Mag de mug. Zij wil wel! Krak ontdekt samen met Mag waarom hij wel weer wil. Een prachtig prentenboek over niet meer willen, maar gelukkig ook weer wel. Voor kinderen vanaf 4 jaar.

Vlieg mee met Lieve het leerbeestje en ontdek de wereld en jouw plek daarin. Wat wil jij, wat mag jij, wat durf jij en wat kun jij? Samen met Lieve en haar vriendjes Krak, Mag, Ril en Kam leer jij jezelf te vinden en je eigen weg te volgen.