De theeroos - Jennifer Donnelly RECENSIE

Recensie: De theeroos - Jennifer Donnelly

De theeroos van Jennifer Donnelly is het eerste deel in de Rozen-trilogie. Het verhaal van De theeroos begint in 1888 in Londen. De jonge Fiona Finnegan woont in het armoedige deel van East End, waar hardwerkende arbeiders wonen maar wat ook de plek is voor dieven en prostituees. Ze heeft, net als haar vader, een baan bij theefabriek van William Burton. Samen met haar grote liefde en buurjongen Joe droomt ze er van om een eigen winkel te openen, daarvoor leggen ze elke cent die ze kunnen missen apart.

Maar dan komt haar vader bij een ongeluk tijdens het werk om het leven. In het toch al arme gezin Finnegan wordt, door het wegvallen van zijn loon, de nood nog groter. Wanneer Fiona zich voor hulp wendt tot haar werkgever William Burton, hoort ze een geheim welke ze niet had mogen horen. Daardoor is Londen voor haar niet langer veilig en vlucht ze naar haar oom Michael in New York om daar een nieuw leven op te bouwen. Door hard werken en haar eigenwijze inzet schopt ze het heel ver in de theehandel van New York. Maar de liefde en het geheim die ze in Londen heeft achtergelaten, laten haar maar niet los...

Jennifer Donnelly zet met De theeroos een prachtige historische roman neer. Ze neemt je mee naar het oude Londen met een mooie gedetailleerde weergave van het vaak harde leven van die tijd. Zowel de arme als de rijke kant, de opkomst van vakbonden maar ook het mysterie en angst rondom seriemoordenaar Jack the Ripper, komen voorbij in het verhaal. Dit doet ze zonder te gedetailleerd te worden; het verhaal verliest nergens zijn leestempo.

Wat daarbij ook helpt is dat het niet anders kan dan dat je de hoofdpersoon Fiona vanaf de eerste bladzijde in je hart sluit. Een jonge, hartwerkende en liefhebbende jonge vrouw. Die aan het begin van het boek weliswaar een arm leven leidt, maar met veel liefde om haar heen. Al gauw verandert haar leven drastisch en krijgt ze tegenslag na tegenslag te verwerken. Daardoor ga je enorm met haar meeleven in de hoop dat het geluk weer aan haar zijde komt te staan.

De ontwikkeling die ze daarbij doormaakt is groot; ze blijft haar schouders eronder zetten, is creatief en zorgzaam voor haar geliefden. Dat doet ze, terwijl ze ook een groot verlies en veel woede met zich meedraagt. Al die emoties maken haar tot een levensecht persoon. En ook de personages om Fiona heen, zoals Michael, Nick en Seamie, worden door Donnelly mooi en uitgebreid neergezet.

En toch is De theeroos meer dan een historische roman. Jennifer Donnelly zorgt, mede door het geheim en het mysterie van Jack the Ripper, ook voor de nodige spanning in het boek. Dit, samen met de nodige plot twists, zorgt er voor dat het een nog voller boek wordt. Bovendien eindigt het boek ook nog eens met een heel goede en originele (en verrassende) ontknoping, waarin alles bij elkaar komt. Zeker dan, wanneer je als lezer voelt dat het boek tot een afronding komt, wil je het boek niet meer wegleggen voor hij uit is.

De theeroos heeft alle elementen in zich van meeslepende roman. Romantiek, spanning, een mooi neergezette (historische) omgeving, afwisselende verhaallijnen en bovendien personages die na het lezen van het boek nog tijdje bij je blijven.

De theeroos

1  2  3  4  5

Londen, 1888. Fiona Finnegan woont in een van de armoedige steegjes van East End, waar overdag kinderen spelen en ’s nachts dieven, prostituees en dromers rondhangen. Ze werkt net als haar vader in de theefabriek van William Burton en droomt ervan om ooit samen met haar grote liefde Joe Bristow een eigen theewinkeltje te kunnen openen.

Fiona’s leven staat op z’n kop als haar vader door een onverklaarbaar ongeluk in de fabriek sterft. Fiona vermoedt dat er opzet in het spel is en dat ook zij gevaar loopt. Ze vlucht naar New York en werkt zich daar op naar de top van de Manhattanse theehandel. Ondanks haar succes kan ze het verleden echter niet laten rusten. Ze keert terug naar Londen voor een gevaarlijke confrontatie met de man die de dood van haar vader op zijn geweten heeft…