De magische wereld van Charlie - Audrey Alwett RECENSIE

Recensie: De magische wereld van Charlie - Audrey Alwett

Charlie denkt een doodnormale tiener te zijn, maar niets is minder waar. Toen zijn oma vijf jaar geleden plotseling verdween, stonden Charlie en zijn moeder voor een raadsel. Maar nu is zijn oma, vrouwe Melisse ineens terug, maar ze kan zich niets meer herinneren. Charlie ontdekt dat hij eigenlijk een toveraar is en dat hij zijn oma moet helpen haar herinneringen terug te krijgen...

De magische wereld van Charlie is volgens de Franse media de opvolger van de Harry Potter boeken. Dit schept natuurlijk meteen al hoge verwachtingen en zorgt er dan ook al snel voor dat je toch gaat vergelijken met de Harry Potter boeken. Er zijn enerzijds veel overeenkomsten met Harry Potter, maar anderzijds is De magische wereld van Charlie ook een totaal ander boek!

De voorkant van De magsiche wereld van Charlie doet vermoeden dat het om een kinderboek gaat, maar het boek kan ook prima door oudere Harry Potter fans worden gelezen! Het taalgebruik in het boek zou namelijk soms best lastig kunnen zijn voor kinderen. Het eerste deel van het boek leest nog niet heel gemakkelijk weg. Er gebeurt nog niet heel veel en je maakt vooral kennis met Charlie en zijn 'magische wereld'. Verder in het verhaal wordt het spannender, wat er meteen voor zorgt dat het verhaal fijner leest. Aan de schrijfstijl van Audrey Alwett moet je misschien even wennen: ze schrijft veel lange zinnen, waardoor je soms even terug moet lezen om te weten wat ze nu precies bedoelde. Gedurende het verhaal komen er steeds meer magische aspecten bij en begin je als lezer de magische wereld ook meer te begrijpen. Hierdoor leest het verhaal steeds prettiger.

De magische wereld van Charlie heeft een aantal overeenkomsten met de boeken over Harry Potter, maar is ook weer een heel ander verhaal. De manier van toveren is bij Charlie bijvoorbeeld heel anders. Zo heeft Charlie een hanger met een zandloper die aangeeft hoeveel magie hij nog heeft. Aan het einde van de maand krijgt hij een nieuwe voorraad. Aan het begin van het boek is Charlie nog een doodnormale jongen, maar gedurende het verhaal leert hij steeds meer over de magische wereld. Als lezer wordt je hierin meegenomen en je ziet dan ook heel mooie de groei die Charlie meemaakt: van normale jongen naar Toveraarsleerling (inderdaad: toveRaar, in de wereld van Charlie spreken ze van toveraars).

De magische wereld van Charlie bevat naast Charlie ook nog een aantal andere leuke personages. Sapodilla en meester Lin, die hem wegwijs maken in de magische wereld, zij oma (vrouwe Melisse) en natuurlijk zijn kat Sherwood. Sherwood is een kat met buitengewone vaardigheden! Maar ook de Ruiter, is een interessant personage!

De magische wereld van Charlie is een spannend avontuur, vol magie, waarin Charlie kennismaakt met de wereld van de tovenarij! Duidelijk het eerste deel van de serie, want er komen gedurende het verhaal steeds meer magische aspecten bij!

De magische wereld van Charlie 1 - De leerling-toveraar

1  2  3  4  5

Laat je betoveren door De magische wereld van Charlie, een nieuwe serie van Audrey Alwett. In Leerling-toveraar, het eerste deel van de serie, neemt de auteur je mee naar een magisch universum vol humor, spreuken en bijzondere avonturen.

Charlie Vernier is een doodgewone tiener. Tenminste, als je niet meerekent dat zijn school in een oude lucifersfabriek is gehuisvest, zijn moeder er de directeur is en zijn knorrige kat meer in de smiezen heeft dan de meesten van Charlies leeftijdsgenoten. Op een dag ontdekt Charlie dat zijn grootmoeder, die vijf jaar geleden op mysterieuze wijze is verdwenen, een briljante tovenares was. En hij zou zelf weleens iets te maken kunnen hebben met haar verdwijning. Om zijn oma te vinden, zit er niets anders voor hem op dan tovenaarsleerling te worden. Maar in de tovenaarswereld staat er een oorlog op uitbreken. Verschillende partijen zijn uit op de zeldzaamste stof die er bestaat: magie. Lukt het Charlie om zijn oma te redden voor de oorlog uitbreekt?