Circus der wonderen - Elizabeth Macneal RECENSIE

Recensie: Circus der wonderen - Elizabeth Macneal

Zuid-Engeland, 1866. Jasper Jupiters Circus der Wonderen strijkt neer in een kustplaatsje in Zuid-Engeland en dat verandert het eenvoudige leven van Nell compleet. Ze wordt omwille van haar moedervlekken door haar vader verkocht aan het circus en keert haar oude leven en haar familie de rug toe. Nell komt terecht in de circuswereld en al snel is ze een echte ster. Maar wie heeft de regie over haar verhaal? En wat als ze het circus en Jasper dreigt te overschaduwen?

Na het succes van haar sinistere historische roman De poppenfabriek komt Elizabeth Macneal met Circus der wonderen, een historisch onderbouwde en duistere kijk op de magie van The Greatest Showman, waarin het niet alleen gaat om de circusbaas, maar ook om de artiesten. Daarnaast staan thema's als macht, roem, hoogmoed en de angst om alles kwijt te raken centraal in dit bijzondere verhaal.

Allereerst is dit boek heel verhelderend als je de geromantiseerde verhalen over het circusleven gewend bent. Niet alleen geeft dit verhaal een kijkje achter de schermen, het laat ook zien hoe een circus tot stand komt en hoe de circusartiesten, vaak uitgescholden voor 'freaks' behandeld werden. Doordat Macneal gedegen research heeft gedaan naar het circus in de negentiende eeuw, staan er doorheen het boek een heleboel feitjes die je nog maar eens met de neus op de feiten drukken dat het circus achter de schermen niet zo magisch is als je het je voorstelt. Dieren worden mishandeld en uitgehongerd, artiesten worden in bepaalde rollen gedwongen en list en bedrog zijn eerder regel dan uitzondering.

Macneal weet in Circus der wonderen, net als ze al eerder deed in De poppenfabriek, een prachtig beeld te schetsen van Londen in de negentiende eeuw, waardoor je  je als lezer gelijk in die setting waant. Zo weet ze de grote tegenstellingen tussen arm en rijk goed in het boek te verwerken en voelt het tijdsbeeld heel realistisch aan.

De personages in Circus der wonderen zijn ook heel mooi. Allereerst is het interessant dat je leest vanuit het perspectief van een van de artiesten én uit het perspectief van de circusbaas, omdat de ene in een machtspositie verkeert en de andere niet. Nell is een mooi personage en het is interessant om te lezen hoe ze zich steeds meer op haar plek gaat voelen in de circuswereld en beroemd wordt. Daar tegenover lees je vanuit het perspectief van de egocentrische circusbaas Jasper die Nell ziet als zijn bezit en het niet kan hebben dat zij het boegbeeld wordt van zijn circus. Als laatste lees je soms ook nog vanuit het perspectief van Tony, de broer van Jasper, die steeds geïnteresseerder lijkt in Nell, maar in tweestrijd staat omdat hij loyaal wil zijn tegenover zijn broer.

Op sommige momenten is de verhaallijn van Circus der wonderen wel wat voorspelbaar en dat is soms wel jammer. Toch is het niet heel hinderlijk omdat het verhaal op andere momenten juist weer van je verwachting afwijkt, zodat het toch spannend blijft.

Al met al is Circus der wonderen een indrukwekkend verhaal over het circusleven waarin zowel de positieve als de negatieve kanten belicht worden. De personages zijn heel interessant, de setting is prachtig en het voelt bijna alsof je zelf in het negentiende-eeuwse Engeland bent. Het boek is fantastisch voor mensen die graag historische romans lezen en voor fans van circusverhalen, zoals dat van The Greatest Showman, waar Macneal in het verhaal af en toe een sneer naar maakt.

Circus der wonderen

1  2  3  4  5

De heerlijke nieuwe historische roman van Elizabeth Macneal!

1866: In een kustplaatsje in Zuid-Engeland woont buitenstaander Nell, vanwege haar vele moedervlekken altijd al anders dan de rest.

Dan arriveert Jasper Jupiters Circus der Wonderen in het dorp en verandert alles. Nell wordt ontvoerd en leeft gedwongen verder als een deel van het circus. Langzamerhand begint ze de positieve kanten in te zien en bouwt ze een band op met Jaspers zachtaardige broer Toby.

Nell wordt steeds beroemder en komt daarmee voor donkere vraagstukken te staan. Wie vertelt haar verhaal? Wat gebeurt er als haar roem die van het beroemde circus overstijgt? En wat is het diepe geheim dat Toby met Jasper verbindt?

Circus der wonderen is een verbazingwekkend verhaal over macht en bezit, roem en de dreiging van onzichbaarheid.