Max Modderman: Superheld - Matt Stanton RECENSIE

Recensie: Max Modderman: Superheld - Matt Stanton

In Superheld, het zesde deel uit de serie van Max Modderman, wordt een nieuwe superheldenfilm opgenomen in Roestheuvel. Max doet er alles aan om de hoofdrol in de film over Kapitein Krachtpats in de wacht te slepen. Dit verloopt alleen niet helemaal zoals Max in gedachten had. Er is namelijk al een hoofdrolspeler: de vreselijke Diesel van Dijk. Samen met zijn vrienden Hugo, Eend, Pip, Bibi en Sven probeert Max niet alleen de hoofdrol in de film te krijgen, maar beleven ze ondertussen ook allerlei andere avonturen. Zo wordt er ingebroken in de juwelierszaak van de ouders van Hugo. Hierbij wordt een dure ketting gestolen. Max en zijn vrienden doen er alles aan om de dief te ontmaskeren.

Matt Stanton heeft weer een hilarisch verhaal neergezet over Max Modderman. Superheld is het zesde deel in deze serie, maar het boek is prima zelfstandig te lezen. Je hebt niet per se voor kennis nodig van de vorige delen, al is het wel leuker als je de personages al wat beter hebt leren kennen. Geen must, maar wel een aanrader dus.

Superheld is een graphic novel. Dit maakt dat het boek gemakkelijk leest. Het verhaal is voorzien van zwart-wit illustraties die het verhaal versterken. De illustraties zijn ook van de hand van Matt Stanton. Er staat niet veel tekst op één pagina en de bladspiegel is ruim opgezet. Hierdoor is Superheld, maar ook alle andere delen van Max Modderman, geschikt voor kinderen die niet zo van lezen houden. De humor die hij heeft toegevoegd maken het boek nóg gemakkelijker te lezen. Hij heeft niet voor niets al meer dan 1 miljoen kinderboeken verkocht.

Als Hugo en ik bij de juwelierszaak aankomen, is Bibi al binnen. Hugo baalt omdat we te laat zijn, maar het duurde even voor ik mijn kostuum aan had. Ik weet dat Superman zijn pak aanschiet in een telefooncel, maar het valt nog niet mee om snel zo’n strak ding aan te krijgen zonder dat het tussen je billen schiet. (p.226)

In Superheld wil Max er alles aan doen om de hoofdrol in de film te krijgen, maar gedurende het boek verlegt hij zijn doelen en laat hij de mensen in Roestheuvel zien dat hij een echte superheld is. Naast een grappig avontuur heeft Matt Stanton ook een leerzaam avontuur neergezet. Het ligt er niet té dik bovenop, het blijft een heerlijk verhaal om te lezen.

Matt Stanton heeft de boeken over Max Modderman geschreven voor de kinderen die niet van lezen houden, of het zelfs haten. Deze kinderen hebben namelijk het juiste boek gewoon nog niet gevonden. “Niet ieder kind houdt van lezen, maar ieder kind houdt ervan om te lachen!” En dat is precies wat Superheld met je doet. Een verhaal dat je aandacht heeft vanaf de eerste bladzijde én een lach op je gezicht tovert! En het kan van de kinderen die niet van lezen houden lezertjes maken, die met een trots gevoel kunnen zeggen dat ze Superheld helemaal uit hebben gelezen. En voor deze kinderen is er goed nieuws, want deel 7 is ook al verschenen: Vreemde eend.

Max Modderman 6 - Superheld

1  2  3  4  5

Er wordt een nieuwe superheldenfilm opgenomen. En wie kan er beter de rol van Kapitein Krachtpats spelen dan Max Modderman?

Max en zijn vrienden maken in dit nieuwe avontuur weer van alles mee: een ontmoeting met een bodyguard die De Koelkast heet, een overval bij de juwelier, de beste schoolbijeenkomstgrap ooit en een échte superheld genaamd Bliksembil: het is spannender dan ooit in Roestheuvel!