Zandvoort aan Zee - Linda van Rijn RECENSIE

Recensie: Zandvoort aan Zee - Linda van Rijn

Wanneer haar moeder en stiefvader hun twaalfenhalfjarig huwelijk willen vieren, nodigen ze Mandy, Mandy’s gezin en Mandy’s zus Judith uit om het in een villa aan zee te vieren. In eerste instantie is het een gezellig samenzijn, maar als Judith na een strandwandeling niet meer terugkomt, veranderd de gezelligheid in een regelrechte nachtmerrie. Bovendien wordt er een aanwijzing ontdekt die Mandy zelf een verdachte maakt…

Zandvoort aan Zee laat je eerst kennis maken met de personages, hun onderlinge relaties en hun levens. Dit gebeurd door de ogen van Mandy, het hoofdpersonage. Hierdoor leert de lezer de personages al vrij snel goed kennen. Linda van Rijn gebruikt het kennis maken om ook direct een fijne vakantie-aan-zee-sfeer neer te zetten, iets waar ze goed in slaagt. Hierdoor begin je het verhaal echt bij een ontspannen vakantie, net als Mandy zelf. Maar wanneer Judith verdwijnt, veranderd de sfeer: weg gezelligheid, hallo zorgen en onbeantwoorde vragen.

Zandvoort aan Zee is zorgvuldig opgebouwd. Hoewel het eerste gedeelte misschien niet loeispannend te noemen is, leest het verhaal toch lekker vlot weg. Dat komt doordat er genoeg gebeurd om je aandacht vast te houden en doordat de spanning naarmate je verder leest ook steeds meer toeneemt. Hoewel je als lezer al vrij snel een vermoeden hebt wie de dader zou kunnen zijn, zijn er genoeg onverwachte wendingen en onbeantwoorde vragen om het verhaal toch spannend te houden. Bovendien blijkt algauw dat Zandvoort aan Zee geen voorspelbaar verhaal is. Alles zit toch net even iets anders in elkaar dan dat in eerste instantie het geval leek te zijn. Dat heeft Linda van Rijn slim gedaan.

Die zorgvuldige opbouw waarbij je net geen grip kan krijgen op hoe alles nu precies in elkaar zit, loopt echter uit in een onverwacht einde dat maar weinig te maken blijkt te hebben met een aantal onthullingen. Dat zorgt er voor dat het een verrassend einde is, maar het is wel even helemaal wat anders. Daarnaast is het jammer dat het einde te weinig bladzijdes heeft. Het gaat nu allemaal wel heel snel.

Al met al is Zandvoort aan Zee van Linda van Rijn een zorgvuldig opgebouwd boek dat lekker vlot leest, goede sfeervorming heeft en je toch wel een tijdje aan het raden houdt naar hoe de vork nou precies in de steel zit. Het is jammer dat het einde gejaagd voelt, maar verder heb ik genoten van dit boek. Ik geef Zandvoort aan Zee 4 hartjes.

Zandvoort aan Zee

1  2  3  4  5

Het is eerste kerstdag en de familie Tichelaar viert dat in een luxe restaurant. Vader Wim en moeder Anneke hebben, na jaren waarin het kerstdiner traditioneel bij hen thuis was, ervoor gekozen om de hele familie mee uit eten te nemen. Op het oog zijn ze een gezin waar weinig aan de hand is, tot de jongste zoon, Roemer van dertig, niet komt opdagen bij het diner. Met zijn lege stoel pijnlijk zichtbaar aan tafel heeft ieder familielid zo z’n eigen, verontruste idee over de reden van Roemers afwezigheid.