Ariadne - Jennifer Saint RECENSIE

Recensie: Ariadne - Jennifer Saint

Ariadne van Jennifer Saint is de debuutroman van deze Britse schrijfster en een prachtig verhaal over het leven van een vrouw in de Griekse oudheid.

Ariadne, prinses van Kreta, is een meisje dat een beschermd leventje heeft geleid, maar ze heeft haar ogen wijd open en ziet het allemaal duidelijk. Ze ziet hoe haar vader vrouwen misbruikt en hen dan ook nog eens straft voor zijn fouten. Ze ziet hoe dat haar moeder verwoest heeft, als deze door de goden gestraft wordt omdat Minos een prachtige stier niet aan hen wilde offeren. Pasiphaë krijgt een baby die half stier is. Ariadne voelt een mengeling van afschuw en medelijden als ze haar broer Asterion de Minotaurus ziet opgroeien tot een verschrikkelijk monster en haar pogingen om hem nog iets menselijks mee te geven zijn helaas tevergeefs. Haar vader wordt helemaal een tiran als haar broer Androgeos om komt door een stier in een conflict met Athene. Minos overwint Athene en eist ieder jaar 14 jonge levens om te offeren aan de Minotaurus. Dat jaar is dit offerfeest voor de derde keer en Ariadne wordt tegelijk verteld dat ze uitgehuwelijkt zal worden aan Cinyras van Cyprus. Een bondgenoot voor haar vader, maar de man is oud en een dronkaard. In haar wanhoop ziet ze dan de knappe jonge Theseus. Stoer, dapper en niet bang voor de Minotaurus. Hij zal zijn broeders en zusters uit Athene redden. Ariadne gelooft in hem en ze ziet een klein sprankje hoop: misschien kan hij haar ook redden! Ze droomt stiekem ervan bevrijd te zijn van de ketenen van Minos. Een leven in Athene aan de zijde van een knappe prins....en ze besluit hem te helpen om de Minotaurus te verslaan.

In de mythologieverhalen spelen vrouwen nooit echt een hoofdrol. Ze zijn de speelballen van de goden, de helden of de koningen om te bereiken wat zij willen. Instrumenten of oorzaken om mannelijke acties te ondernemen. Daarna worden ze opzij geschoven en afgedankt. Of als ze pech hebben, gruwelijk gestraft voor de hoogmoed of een fout van die mannen. Kortom een vrouw had niets in te brengen. Anders dan andere mythologische verhalen is dit boek echter geheel vanuit de optiek van vrouwen geschreven. In Ariadne hebben vrouwen wel degelijk een stem. Luid en duidelijk.

Jennifer Saint heeft dan ook een mooie soepele schrijfstijl en een fijne 21ste eeuwse kijk op klassieke gebeurtenissen, die ze subtiel verweeft in het verhaal. Niet dat vrouwen nu ineens feministen zijn, maar ze zijn ook niet die makke lammeren zoals in de sprookjes en legenden.

Mannen zijn niet altijd die aanbeden helden of perfecte goden. Hun fouten worden getoond.

Minos is een wrede krankzinnige tiran, die kickt op machtsvertoon. Theseus wordt afgebeeld als een snoever. Hij is knap en sterk, maar ook gevoelig voor vleierij en hij heeft de aandacht van een dankbaar publiek nodig. Dionysos is lief en verliefd, maar ook goddelijk en hij kan de menselijke beperkingen soms niet goed begrijpen of juist te goed begrijpen en dat brengt hem in conflict met Ariadne, omdat zij nu eens niet een vrouw is die haar lot gelaten ondergaat.

De personages krijgen in dit boek karakter mee en Jennifer Saint geeft hen een mening en emoties. Ariadne is een persoon van vlees en bloed. Je voelt de enorme wanhoop als ze de verpletterende waarheid ontdekt, nadat ze alleen wakker wordt op Naxos en ze ervan overtuigd was dat ze eenzaam en alleen zou sterven van honger en dorst. Haar schuldgevoelens, vermengd met vastberadenheid. Haar vreugde en het gevoel van 'thuis zijn' als ze Dionysos ontmoet. Het idee dat ze alles tegen hem kan zeggen en geen afstand hoeft te houden, ook al is hij een god. Phaedra, Ariadnes jongere zusje, blijkt niet het leeghoofd te zijn dat men dacht. Jong als ze is wordt ze door haar broer, die Minos opvolgt als koning, als zoenoffer uitgehuwelijkt aan Theseus. Ze heeft zo haar twijfels over Theseus rol in het lot van Ariadne en de glans van die knappe prins is geheel verbleekt in haar ogen. Ze besluit al die mannen te manipuleren en te bespelen om achter de waarheid te komen.

Diverse verhalen uit de Griekse mythologie zijn door Jennifer Saint op natuurlijke wijze verweven in het verhaal van Ariadne. Niet stijf en formeel als een opsomming van heldendaden en gebeurtenissen zoals in menig mythologie boek, maar speels als herinneringen van de personages of terugblikken in het verloop van het verhaal. Dat maakt dat Ariadne een mooi, spannend en zeker intrigerend verhaal is, dat blijft boeien ook al ken je het verloop in grote trekken misschien al.

Als lezer kun je het boek bijna niet weg leggen en ik geeft Jennifer Saint's Ariadne dan ook zeker 5 hartjes. Voor iedereen die van mythologie houdt of van een mooi liefdesverhaal, zondermeer een aanrader.

Recensie: Ariadne - Jennifer Saint

Ariadne

1  2  3  4  5

In een van de beroemdste Griekse mythen verraadt Ariadne haar vader, koning Minos, door Theseus te helpen de Minotaurus te verslaan. Theseus op zijn beurt verraadt Ariadne. Dit is haar verhaal.

Als prinses van Kreta en dochter van de machtige koning Minos, groeit Ariadne op met het angstaanjagende geluid van het schrapende hoefgetrappel van de Minotaurus, die in het labyrint onder het gouden paleis van Knossos gevangen wordt gehouden. De Minotaurus – half mens, half stier en broer van Ariadne en haar zus Phaedra – eist elk jaar bloed.

Wanneer Theseus, prins van Athene, op Kreta arriveert als offer aan het monster, wordt Ariadne verliefd op hem. Als ze Theseus wil helpen om de Minotaurus te doden, zal Ariadne haar familie en haar land moeten verraden. En Ariadne weet maar al te goed dat in een wereld die wordt geregeerd door grillige goden, het trekken van hun aandacht je duur kan komen te staan.

Ariadne heeft al te veel verhalen gehoord over vrouwen die zijn gestraft voor de daden van mannen – zij is vastbesloten haar eigen lot te bepalen. Maar zal haar beslissing om Theseus te helpen haar verzekeren van zijn liefde? Of zal Theseus haar gebruiken voor zijn eigen ambities?