Het lied van de mistral - Olivier Mak-Bouchard RECENSIE

Recensie: Het lied van de mistral - Olivier Mak-Bouchard

Een frisse wind door literatuurland

Het lied van de mistral is een hommage aan het prachtige landschap van de Provence. Maar ook de taal, de geschiedenis en de legendes van deze regio komen ruimschoots aan bod. Olivier Mak-Bouchard heeft werkelijk een betoverend debuut geschreven, dat ervoor zorgt dat je net als hij van Lubéron en de omgeving gaat houden, ook al ben je er nog nooit geweest.

De mistral is een krachtige wind die regelmatig over Zuid-Frankrijk trekt en zo het landschap van de Provence vormt. Op een morgen komt een oudere, barse boer, Monsieur Sécaillat, erachter dat een flinke onweersbui een deel van een helling heeft weggeslagen, waardoor er op zijn land een stenen bergwand tevoorschijn is gekomen. Hij haalt zijn buurman, onze hoofdpersoon, er mee naartoe en samen vinden ze mysterieuze voorwerpen die uit een ander tijdperk komen. De mannen zijn geïntrigeerd door hun ontdekking en besluiten hun vondsten niet bij de autoriteiten op te geven, maar zelf verder uit te graven. Na heel wat grondwerk wordt er zelfs een warmwaterbron zichtbaar, die een heilzame werking lijkt te hebben. Ze raken in de ban van hun geheim en vervreemden steeds meer van de rest van de gemeenschap. Totdat een inspecteur hen op het spoor komt, die hun idylle dreigt te verstoren.

Mak-Bouchard creëert met zijn mooie taalgebruik een hele andere wereld, waar je je even in kunt onderdompelen. Het graven met Monsieur Sécaillat beslaat het eerste deel van het verhaal, en je leeft mee met hun enthousiasme wanneer ze iets nieuws ontdekken, met hun nieuwsgierigheid naar de oorsprong ervan, en met hun groeiende vriendschap. Ondertussen leer je meer over bepaalde legendes van de Mont Ventoux en geschiedenis van het bergmassief Luberon. Nadat de opgravingen gedaan zijn, komt de bron met de genezende werking centraal te staan, en de mythes die daaraan verbonden zijn. Mak-Bouchard begint op indrukwekkende wijze de werkelijkheid met het imaginaire te verweven, waardoor je als lezer soms niet meer weet aan welke kant van de lijn je je bevindt. Hoewel dit in sommige romans storend kan zijn, werkt het hier juist fascinerend.

Verder komen de personages echt tot leven; ze hebben een karakter met diepgang. Er is veel aandacht voor hun jeugd, dromen en drijfveren, waardoor je al snel aan ze gehecht raakt, de kat de Huzaar niet uitgezonderd. Je wordt meegesleurd in hun avonturen, en leest de roman het liefst in één ruk uit. Dit alles maakt Het lied van de mistral een verrassend en heerlijk boek om even mee aan de werkelijkheid te ontsnappen.

Het lied van de mistral

1  2  3  4  5

Een hommage aan de natuur en het landschap van de prachtige en zo geliefde Franse Provence, voor de lezers van De acht bergen van Paolo Cognetti en Daar waar de rivierkreeften zingen van Delia Owens

De mistral is een krachtige wind die regelmatig over Zuid-Frankrijk trekt en zo het landschap van de Provence vormt. Op een morgen na een gewelddadige onweersbui komt de hoofdpersoon zijn buurman tegen, een oudere, norse boer die hem meeneemt naar de plek waar de storm een deel van een helling heeft weggeslagen. In de stenen bergwand vinden ze mysterieuze voorwerpen die uit een ander tijdperk lijken te komen: beelden, gebruiksvoorwerpen, zelfs een warmwaterbron die een heilzame werking lijkt te hebben. De mannen besluiten de kostbaarheden niet aan te geven bij de autoriteiten, maar ze zelf op te graven. Al snel worden ze volledig in beslag genomen door het nieuwe decor rond hun huis. De twee mannen koesteren hun geheim, gaan niet meer naar hun werk en vervreemden steeds meer van de rest van de gemeenschap. Totdat een grondige inspecteur van de gemeente hun idylle dreigt te verstoren.

Het lied van de mistral is een betoverende roman over vriendschap, tradities en folklore, over wat ons wordt nagelaten door voorouders en wat we willen doorgeven aan de volgende generaties. Boven alles is het een ode aan het landschap van de Provence: de bijzondere geuren, de flora en fauna, en natuurlijk de mistral.