Feniksvlam - Sara Holland RECENSIE

Recensie: Feniksvlam - Sara Holland

Nadat Maddie de herberg van Havenfall — diep in de bergen van Colorado — heeft gered van de kwaadaardige Zilveren Prins, en haar oom Marcus, de herbergier, is bijgekomen uit zijn mysterieuze coma, zou ze moeten genieten van haar laatste paar weken zomervakantie. Samen met haar vriend Brekken die ook weer terug is. Met maar één doel voor ogen, een einde maken aan de illegale zielenhandel, zet Maddie haar eigen leven op het spel. Tijdens haar levensgevaarlijke missie ontdekt ze geheimen die haar hele leven op zijn kop zetten. Bovendien brengt ze niet alleen haar eigen leven in gevaar...

Feniksvlam, van auteur Sara Holland, is het tweede deel van een duologie en is het vervolg op Havenfall. Holland schreef eerder de young adultboeken Everless en het vervolg Evermore.

Feniksvlam speelt zich wederom af in de herberg van Havenfall en de aangrenzende magische werelden Fiordenkill, Byrn en Solaria, en gaat verder waar het eerste deel eindigde. De tijdsspanne in het verhaal tussen de twee boeken bedraagt dan ook slechts enkele weken. Hierdoor is het vrij makkelijk om de draad van het verhaal weer op te pakken. Het boek begint, net zoals in het eerste deel, met een handige uiteenzetting over de verschillende werelden en de jaarlijkse vredesconferentie in Havenfall. Het is wel aan te raden het eerste deel te lezen voordat je aan Feniksvlam begint, omdat er niet echt een samenvatting wordt gegeven van wat er precies allemaal is gebeurd in het eerste deel. Wanneer je dit nog ergens in je geheugen hebt zitten, leest het verhaal een stuk makkelijker weg.

Want dat is wat Feniksvlam doet: het leest erg prettig weg. Sara Holland weet het verhaal en de werelden tot leven te laten komen dankzij haar beeldende schrijfstijl. Je ziet de personages voor je en het zet je aan het denken over de magische werelden. Het verhaal speelt zich, logischerwijs, voor het grootste deel af in Havenfall, maar ook zien we hier een groter deel van Fiordenkill in terug. Ook deze wereld laat zich goed inbeelden.

In dit deel leer je de personages nog beter kennen dan in het eerste deel en maak je ook kennis met personages die tot dan toe nog niet echt aan bod zijn gekomen. Dit maakt het interessant en zorgt voor afwisseling. De personages zijn geloofwaardig en zouden, los van de magie, zo in het echt kunnen bestaan. Meer dan ooit komen relaties in dit deel bovendien onder druk te staan.

De gebeurtenissen die zich in het verhaal afspelen volgen elkaar in snel tempo op. Hierdoor zit er veel vaart in het verhaal, maar blijven sommige aspecten ook wat oppervlakkig. Het lijkt soms een beetje te snel en makkelijk te gaan waardoor niet alles even geloofwaardig overkomt en het verhaal ook niet helemaal pakt. Dat is jammer, want het eerste deel deed dat veel meer. Op het begin gebeurt er qua spanning nog redelijk weinig, maar hoe verder richting het einde, hoe meer spanning er in het verhaal komt. Daarnaast komt Sara Holland met enkele plottwists op het einde, waarmee ze de vaart en de spanning nog verder opbouwt. De nieuwsgierigheid naar hoe het gaat aflopen neemt hier zeker de overhand en voordat je het weet is het verhaal uit.

Het verhaal voelt nog niet helemaal als klaar, ondanks dat dit het laatste deel is, maar het bonushoofdstuk beantwoordt zeker nog enkele vragen. Maar wellicht dat een derde deel er ook nog in had gezeten om het verhaal volledig af te ronden.

Al met al is Feniksvlam een mooi vervolg op Havenfall. Helaas weet het boek niet het niveau van Havenfall te evenaren en pakt het verhaal minder dan het eerste deel. Dat neemt echter niet weg dat Feniksvlam een fijn boek is om te lezen. Het neemt je even mee naar een wereld vol magie waarbij je weg kunt dromen. Sara Holland heeft een mooie omgeving gecreëerd en daarmee tevens een mooi verhaal.

Recensie: Feniksvlam - Sara Holland

Havenfall 2 - Feniksvlam

1  2  3  4  5

Diep in de bergen van Colorado ligt de herberg van Havenfall, een ontmoetingsplek en een kruispunt tussen magische werelden. Nu Maddie de herberg heeft gered van de kwaadaardige Zilveren Prins en nu haar oom, de herbergier, is bijgekomen uit zijn mysterieuze coma, zou ze moeten genieten van de laatste paar weken van de zomervakantie. Haar vriend Brekken is tenslotte ook weer terug.

Maar Maddie heeft maar één doel voor ogen: er moet zo snel mogelijk een einde komen aan de illegale zielenhandel en daar gaat zij voor zorgen, met of zonder hulp van anderen. Tijdens haar levensgevaarlijke missie ontdekt Maddie geheimen die haar hele leven op zijn kop zetten. Bovendien is het niet alleen haar leven dat in gevaar is. Kan ze de enige plek waar ze zich ooit thuis heeft gevoeld op het spel zetten?