Bij de blauwe baai - Susan Mallery RECENSIE

Recensie: Bij de blauwe baai - Susan Mallery

De drie vriendinnen Nicole, Shannon en Pam hebben alle drie hun eigen problemen. Nicole, een dertiger, staat er thuis alleen voor als haar man zijn baan heeft opgezegd om een script te gaan schrijven. Shannon, die tegen de veertig loopt, heeft weinig geluk de liefde. Pam, die net vijftig is geworden, heeft een ingedut huwelijk dat ze nieuw leven in probeert te blazen. Maar de vriendinnen zorgen voor elkaar en laten zien wat echte vriendschap is!

Bij de blauwe baai is het eerste deel van de driedelige Mischief Bay-serie. Het boek is eerder verschenen onder de titel 'Door dik en dun'. Het verhaal speelt zich af in een prachtige setting: het kustplaatse Mischief Bay, in Californië. Je maakt kennis met Nicole, Shannon en Pam, drie vriendinnen die zich in verschillende stadia van hun leven bevinden. Alle drie hebben ze een verschillende achtergrond en moeten ze dealen met verschillende problemen in hun leven. Toch hebben de vrouwen een ontzettend hechte band en staan ze altijd voor elkaar klaar.

Bij de blauwe baai is in de derde persoon geschreven. Het is fijn dat hierdoor de focus niet op één personage ligt, je leert hierdoor Nicole, Shannon en Pam alle drie goed kennen. Wel is het jammer dat de focus soms verschuift van alinea naar alinea, hierdoor leest het soms een beetje verwarrend of schokkerig. Vaak leest het ook erg prettig wanneer bovenaan het hoofdstuk staat op die de focus in het hoofdstuk ligt. Dat is in dit boek dus niet het geval, maar desondanks leer je de vrouwen goed kennen! Omdat de drie vrouwen totaal verschillend zijn, is er altijd wel iemand met wie je je als lezer goed kunt identificeren.

Susan Mallery heeft een fijne manier van schrijven. Het verhaal leest redelijk vlot en je ziet alles helemaal voor je. Daarnaast is het bijzonder hoe Susan een verhaal heeft geschreven over drie uiteenlopende vrouwen, met een hele hechte band. De verschillen tussen de vrouwen voegen juist een extra dimensie toe aan hun vriendschap (en natuurlijk aan het verhaal). Het verhaal lijkt in het begin een beetje oppervlakkig of luchtig, maar naarmate je verder leest gebeurt er steeds meer. Bij de blauwe baai is niet alleen een verhaal waarin alles perfect afloopt, de vrouwen krijgen heftige gebeurtenissen te verwerken. Toch is er een mooie balans in het verhaal.

Bij de blauwe baai is een prachtig verhaal over echte vriendschap en veranderende levensfasen. Wat heb je nodig om echt gelukkig te zijn? Hoe zorg je voor spanning in je huwelijk en wat doe je als het noodlot toeslaat? Ook is het een ontzettend inspirerend verhaal: hoe kan vriendschap je helpen genezen in tijden van ellende?

Mischief Bay 1 - Bij de blauwe baai

1  2  3  4  5

Drie totaal verschillende vrouwen, ieder in een andere fase van het leven, staan op het punt een geheel nieuwe weg in te slaan. En zoals het echte vriendinnen betaamt, helpen ze elkaar door dik en dun.

Susan Mallery vertelt in de Mischief Bay-serie over echte vrouwenlevens. Zoals dat van Nicole, die het gevoel heeft er helemaal alleen voor te staan nu haar man zomaar zijn baan heeft opgezegd om een filmscript te schrijven. En dat van Shannon, die weliswaar een zeer goede baan heeft, maar weinig geluk in de liefde. Net als ze de moed dreigt op te geven, ontmoet ze Adam… En tot slot is er nog Pam, die net probeert haar huwelijk weer wat nieuw leven in te blazen als er iets gebeurt wat haar hele leven op zijn kop zet.