Dwarsloper - Mijke Pelgrim RECENSIE

Recensie: Dwarsloper - Mijke Pelgrim

De zestienjarige Tessel heeft het helemaal gehad met school en kan de motivatie niet langer meer opbrengen. De docenten laten haar maar niet met rust, ze wordt steeds geconfronteerd met de perfecte prestaties van haar oudere zus, en haar ouders zijn vooral druk met zichzelf. Tessel weet toch al dat ze blijft zitten, dus waarom nog je best doen? Tijdens een les maatschappijleer wordt echter haar aandacht gewekt door een klimaatmars. Een grote groep Nederlandse jongeren zal van Utrecht naar Brussel wandelen om een statement te maken tegen de Europese Unie en het klimaatbeleid. Tessel ziet het als de perfecte reden om er even tussenuit te kunnen zijn en de boel de boel te laten. Zonder dat ze iemand heeft laten weten wat ze gaat doen, sluit Tessel zich bij de klimaatmars aan. In eerste instantie dus vooral om weg te zijn, maar naarmate ze meer kilometers loopt begint ze het steeds leuker te vinden en raakt ze in contact met andere wandelaars, en komt zelfs per ongeluk bij de organisatie terecht. Hier kan ze echt haar steentje bijdragen en haar input is waardevol. Maar Tessel heeft niet verteld wie ze echt is en waarom ze meeloopt. Zijn haar nieuwe vriendschappen bestand tegen haar leugentjes?

De young adult roman Dwarsloper is een heerlijk verhaal waarin je al binnen enkele pagina's door auteur Mijke Pelgrim meegenomen wordt op reis. Het hoofdpersonage Tessel is een echte opstandige puber. De persoonlijke groei van het hoofdpersonage staat dan ook centraal. Tessel haalt niet alleen bij haar docenten het bloed onder de nagels vandaan, maar ook bij de lezers. Eenmaal te voet onderweg naar Brussel zie je Tessel langzaam veranderen en wakker worden. Ze leert onderweg een hoop, ontmoet veel verschillende mensen en komt geregeld in aanmerking met tegenstanders van de klimaatmars of het milieu. Niet alleen krijgt Tessel steeds meer aandacht voor haar omgeving en wat een zogenaamde snelle levering van haar kleding betekent voor het milieu. Ze merkt ook dat ze bewondering heeft voor leeftijdsgenoten die écht ergens voor streven en zich inzetten om de wereld een stukje beter te maken.

Pelgrim weet heel subtiel die veranderingen en groei van Tessel in de pagina's vast te leggen. En niet alleen het hoofdpersonage in Dwarsloper wordt met haar neus op de feiten gedrukt, ook als lezer word je bewuster gemaakt van het klimaat en het milieu. Het klimaat is dan ook een van de belangrijkste thema's in de Europese politiek, en het is dan ook erg goed om jongeren bewust te maken en te enthousiasmeren. Terwijl je samen met Tessel meeloopt op het avontuur, krijg je al allerlei do's and don'ts over wat jij al kan doen om bij te dragen. Naast het klimaat zijn natuurlijk ook thema's als familie, liefde en eerlijkheid erg belangrijk en kenmerken zowel het personage als het verloop van het verhaal. Ook de andere personages in Dwarsloper heeft Pelgrim goed weergegeven en de nodige diepgang gegeven.

Weinig karakters blijven echt aan de oppervlakte, en dat maakt dat Dwarsloper erg prettig leest en het niet alleen draait om een lange wandeling, maar vooral ook om de mensen en persoonlijkheden die erbij zijn. De hele sfeer van het verhaal is door Pelgrim goed omschreven, alsof je zelf meeloopt met de mars en te maken krijgt met korte overnachtingen, veel blaren, negatieve publiciteit van de media en opbloeiende vriendschappen.

Dwarsloper geeft bovenal een hoopvolle boodschap mee. Pelgrim hoopt ongetwijfeld met haar verhaal jongeren te inspireren en met een bewonderenswaardige actie als de klimaatmars aandacht te vragen voor de klimaatcrisis en de politiek. Zonder al te grote gebeurtenissen of complicaties in het verhaal is Dwarsloper toch erg boeiend en zal je niet doen vervelen. Het verhaal leest als een speer, totdat het abrupt eindigt. Nu rest de vraag alleen nog... hoe is Tessel weer thuisgekomen?

Recensie: Dwarsloper - Mijke Pelgrim

Dwarsloper

1  2  3  4  5

De 16-jarige Tessel is helemaal klaar met school. Ze vindt een uitweg in een groep klimaatscholieren die naar Brussel gaat lopen. Dat Tessel zich nog geen seconde druk heeft gemaakt over het klimaat houdt haar niet tegen. Tijdens het lopen leert ze Lexie en haar broer Simon kennen. Zij blijken deel van de leiding te zijn en Tessel leert steeds meer over wat er allemaal bij de organisatie van de mars komt kijken, inclusief negatieve publiciteit en bedreigingen.

Maar kun je wel echt vrienden zijn als je niet eerlijk over jezelf bent? Hoe dichter de groep bij Brussel komt, hoe groter de zorgen van Tessel. Voor vanaf ca. 15 jaar.