De vier windstreken - Kristin Hannah RECENSIE

Recensie: De vier windstreken - Kristin Hannah

Het verhaal gaat over de derde generatie Texanen in het stadje Dalhart in 1934. Miljoenen mensen zitten zonder werk en langdurige droogte heeft het leven op de Great Plains stevig in zijn greep. Het is voor boeren vechten om inkomsten en land te behouden doordat oogsten minimaal worden, water opdroogt en stofstormen hen teisteren. Hiermee is één van de donkerste tijden in de geschiedenis van Texas, de Dust Bowl, aangebroken.

Het leven van Elsa, de hoofdpersoon in het verhaal, wordt bepaald door haar ouders, nadat op haar 14e acute reuma is geconstateerd. Maar nu is het moment aangebroken dat Elsa het anders wil. Ze voelt zich prima maar heeft een rusteloos en onbevredigend gevoel. Als ze niks zou doen zou ze altijd in haar kamer moeten blijven, bepaald door ziekte en onaantrekkelijkheid. Elsa gaat steeds meer tegen de wil van haar ouders in. Ze heeft bedacht dat ze zelf haar kledingkeus gaat bepalen en de plaatselijke kroeg wil bezoeken. Wanneer ze tegen alle regels in het huis uitglipt en doet waar ze al zo lang naar snakt, komt ze Rafe tegen. Als haar ouders horen van Rafe wordt ze door hen in de steek gelaten. Ze komt terecht bij de ouders van Rafe. Vanaf dat moment moet Elsa pijnlijke keuzes maken, op zoek naar een beter leven.

Wat een verhaal! Kristin Hannah, vooral bekend van haar oorlogsroman De Nachtegaal, heeft met De Vier windstreken een geweldig verhaal neergezet. Als lezer word je meegezogen in een prachtig historisch verhaal dat gebaseerd is op de werkelijke feiten over de Dust Bowl. Ze heeft dit zo detaillistisch en aangrijpend gedaan, dat je de stofwolken bijna voelt in je ogen. De werkelijkheid van deze indrukwekkende tijd komt keihard bij de lezer binnen. Wat een strijd hebben deze mensen geleverd. Hannah heeft met dit verhaal een groot stuk geschiedenis weten te vertalen naar een aangrijpend verhaal wat geen lezer onberoerd zal laten.

Met hoofdpersoon Elsa heb je het vanaf de eerste bladzijde echt te doen. Een sterke vrouw die ondanks alles een ongekend doorzettingsvermogen heeft. Ze is zo levensecht neergezet door Hannah, dat alles wat haar overkomt en haar emoties je als lezer recht in het hart raken. Ondanks alles blijft ze vol hoop en liefde en dat maakt dat je haar in je hart sluit.

Ook dochter Loreda speelt een belangrijke rol in deze historische roman. Loreda heeft een aantal slechte eigenschappen meegekregen van haar vader. Hierdoor wijst ze keer op keer Elsa af en zorgt voor veel verdriet bij haar moeder. Uiteindelijk ziet Loreda in dat ze haar moeder heeft behandeld of had ze de pest en komt ze tot inkeer. Ze blijkt een vechter te zijn en op te komen voor de mensen om haar heen. Een fijne dochter waarvan je uiteindelijk als lezer ook gaat houden.

De vier windstreken is een boek vol met rauwe en heftige gebeurtenissen. Een verhaal overladen door emoties dat je een stukje geschiedenis leert over Texas en zijn bewoners. Het boek heeft een fijne schrijfstijl, maar vlot leest het niet. Door de heftige gebeurtenissen en het filmisch geschreven verhaal heb je tijd nodig om het als lezer goed in je op te nemen. Uiteindelijk word je met een onverwacht plot verrast en eindigt het verhaal anders dan je zou denken en wellicht ook had gehoopt.

Kristin Hannah heeft met dit verhaal een echte aanrader geschreven voor lezers van historische romans. Lezers die geïnteresseerd zijn in een stukje waargebeurde geschiedenis. Maar ook voor lezers die minder geïnteresseerd zijn in de waarheid maar willen genieten van een heerlijke historische roman overladen van doorzettingsvermogen, hoop en liefde.

De vier windstreken

1  2  3  4  5

Texas, 1934. Miljoenen mensen zitten zonder werk en langdurige droogte heeft het leven op de Great Plains stevig in zijn greep. Boeren vechten om hun land en hun inkomsten te behouden aangezien de oogsten schraal zijn, het water opdroogt en stofstormen hen dreigen te begraven. Een van de donkerste episodes van de -Grote Depressie, de periode van de Dust Bowl, is aangebroken.

In deze onzekere en gevaarlijke tijd moet Elsa Martinelli – net als -zovelen – een pijnlijke keuze maken: vechten voor het land waar ze van houdt of naar het westen trekken, naar Californië, het land van melk en honing, op zoek naar een beter leven voor haar gezin.

De vier windstreken is zowel een indrukwekkend portret van Amerika en de Amerikaanse droom, gezien door de ogen van een moedige vrouw, als een ode aan hoop, doorzettingsvermogen en de veerkracht van de menselijke geest.