Later als ik groot ben - Marian Keyes RECENSIE

Recensie: Later als ik groot ben - Marian Keyes

Later als ik groot ben verteld het verhaal van de familie Casey; de broers Johnny, Ed en Liam en hun gezinnen. De perfecte familie. Tenminste, dat lijken ze te zijn. Want ook al zien ze elkaar veel en lijkt het dan gezellig, onderhuids broeit er van alles. Wanneer tijdens een van de vele familiediners Eds vrouw Cara er door een hersenschudding de nodige (onbedoelde) onthullingen uit flapt, komen de onderlinge irritaties en gevoelens in een keer op tafel te liggen. Wat betekent dit voor hun familieband?

Marian Keyes start het boek Later als ik groot ben met een proloog waarin Cara alle onthullingen doet. Als lezer sta je dan gelijk even op scherp; hoe gaat dit verder? Maar in plaats van dat het verhaal vanaf daar verder verteld wordt, gaat het boek terug in de tijd. Het start een half jaar voor het betreffende familiediner en werkt zo vanaf daar weer toe naar dat moment. Elk deel bestaat uit een aantal hoofdstukken en gaat over een specifieke gebeurtenis; waaronder Pasen, een familievakantie en het huwelijksfeest van de grootouders. En tijdens deze gebeurtenissen wordt het verhaal van de diverse familieleden verder ontleed.

Op de kleine kinderen na, hebben alle familieleden een grote rol in het verhaal; de control freak Jessie (de vrouw van Johnny) die alles op alles zet om het iedereen naar de zin te maken. Of Liam en Nell; die pasgetrouwd zijn en elkaar eigenlijk nog goed moeten leren kennen. Maar ook Ed en Cara, die voor elkaar gemaakt lijken te zijn maar kampen met de problematiek van Cara.

Doordat een groot aantal personen een rol hebben in het boek, duurt het even voor je goed in het verhaal zit en je de personages en de onderlinge verhoudingen scherp hebt. Maar wat Marian Keyes goed doet, is elk personage een gezicht geven. Door haarscherpe situaties en dialogen neer te zetten, maar ook de karakters goed uit te werken krijg je als lezer echt een gevoel bij de familie. En daar waar sommige direct je sympathie opwekken, zitten anderen juist weer in je irritatiezone.

Maar wat vooral heel goed werkt in Later als ik groot ben is de opbouw; de start met de proloog en daarna de grote sprong terug in de tijd. Dat wekt nieuwsgierigheid bij de lezer, want je wilt eigenlijk weten wat er na dat bewuste etentje gebeurt. Maar door die sprong naar het verleden, begrijp je de familie (en hun verhaal) juist steeds beter. Hoe verder het verhaal vordert, hoe meer je voelt dat het plaatje van 'de perfecte familie' met name uiterlijke schijn is. Elk gezin kampt met zijn eigen problemen en is hard bezig met dat voor de rest van de familie verborgen te houden. En daarmee worden verschillende thema's aangehaald zoals geldzorgen, boulimia en ontrouw. Dat wordt op een zodanige manier vertelt dat het boek nergens heel erg zwaar wordt maar het thema wel de aandacht krijgt die het verdient. En extra leuk voor de lezer: wanneer het verhaal weer is aanbeland bij het familiediner uit de proloog, lees en ervaar je diezelfde situatie (door alle informatie die je inmiddels hebt) op een heel andere manier. Alsof je als lezer ook in een keer door de uiterlijke schijn heen prikt.

Later als ik groot ben geeft een perfecte invulling van het spreekwoord "elk huisje heeft zijn kruisje"; in elk gezin speelt er wel wat. Het boek laat zien dat er veel schuil kan gaan in een ogenschijnlijk perfecte familie. Dat wordt door Marian Keyes op een uitgebreide en prettige manier verteld waardoor je je voor ongeveer 600 pagina's lang even onderdeel voelt van deze bijzondere maar ook liefdevolle familie.

Later als ik groot ben

1  2  3  4  5

Marian Keyes beschrijft hilarische en herkenbare familiesituaties voor alle leeftijden

Johnny, zijn twee broers Ed en Liam, hun prachtige, getalenteerde vrouwen en hun kinderen brengen veel tijd samen door – op verjaar­dagen, jubileumfeestjes en weekendjes weg. Ze zijn de perfecte familie.

Onder de oppervlakte broeien er echter problemen. Sommige familieleden kunnen elkaar niet uitstaan en andere vinden elkaar juist veel te leuk. Toch lijkt alles onder controle, totdat Eds vrouw Cara een hersenschudding oploopt en ze haar gedachten niet langer voor zichzelf kan houden. Een ongepaste opmerking op Johnny’s verjaardagsfeestje zorgt ervoor dat Cara de geheimen van alle familieleden boven tafel brengt. In de daaropvolgende chaos realiseert ieder familielid zich dat het waarschijnlijk eens tijd is om… eindelijk volwassen te worden?