De prosecco dagboeken - Ruud van Gessel RECENSIE

Recensie: De prosecco dagboeken - Ruud van Gessel

Wanneer Helena haar relatie ten einde komt, besluit ze naar Italië te vertrekken. Helena is een influencer onder de naam Wineonheels, waarbij ze allerlei wijngaarden afgaat om de lekkerste wijnen te proeven en te beoordelen. Dat doet ze niet voor niets, want er kijken miljoenen mensen naar haar video's. Wanneer ze naar Italië afreist, bezoekt ze ook de wijngaard van Alberico Brunatoni. Hij staat bekend als de prosecco-dictator. Echter, Helena weet iets bij hem los te wrikken en de twee groeien meer en meer naar elkaar toe.

De prosecco dagboeken is het eerste deel in de Bubbel-trilogie van Ruud van Gessel. Dit boek speelt zich af in mooi Italië, in de regio Veneto. Deze regio staat bekend om haar prosecco, wat de reden is dat Helena hier naartoe vertrekt. De prosecco dagboeken is een leuke feelgood-roman, die menig harten zal doen laten smelten! Alhoewel het verhaal langzaam op gang komt, zal je dit boek toch met een zucht en een lach dichtslaan na de laatste bladzijde.

Als lezer moet je wel eerst inkomen in het verhaal, omdat Ruud van Gessel ervoor heeft gekozen De prosecco dagboeken vanuit meerdere perspectieven te schrijven. Echter, niet alleen de twee hoofdpersonages (Helena en Alberico) komen aan het woord; er wordt ook geschreven vanuit het perspectief van een aantal bijpersonages. Er wordt voor ieder hoofdstuk alleen niet vermeld vanuit welk perspectief er wordt geschreven, waardoor het soms even duurde voordat je als lezer doorkreeg wie er aan het woord was. Aan het begin is dit dus erg verwarrend, maar later – wanneer je ook de personages beter leert kennen – raak je er aan gewend.

Een voordeel van het schrijven vanuit verschillende perspectieven is dat je een goed beeld krijgt van het verhaal en de (achtergrond van de) personages. Dit helpt je het verhaal beter te begrijpen, maar ook meer sympathie te ontwikkelen voor de verschillende karakter. Zo lees je wat bijvoorbeeld de impact van een scheiding op je kan hebben. De prosecco dagboeken bestaat dus niet enkel en alleen maar uit feelgood, er worden ook minder leuke dingen aan bod gebracht.

Alhoewel het einde van het boek prettig is om te lezen, is de intro en het middenstuk wat langdradig. Het duurt even voordat het verhaal op gang komt, wat wellicht te wijten is aan het feit dat je leest vanuit verschillende perspectieven. Hierdoor ben je in het begin van het verhaal meer aan het uitvogelen wie er nou aan het woord is, waardoor je toch het gevoel hebt even uit het verhaal getrokken te worden. Ook in het middenstuk gebeurt er niet veel bijzonders, behalve dat je veel over de verschillende personages leert kennen. Dat is logisch bij een eerste deel van een serie, maar het is toch te hopen dat Ruud van Gessel in de volgende delen meer aandacht besteed aan het verhaal zelf. Je merkte dat nu vooral de focus lag op het introduceren van de personages.

De prosecco dagboeken van Ruud van Gessel is een vermakelijke feelgood-roman, die je even heerlijk meeneemt naar Italië.

De prosecco-dagboeken

1  2  3  4  5

Helena, een vrouw van in de dertig met een kinderwens, is na het beëindigen van haar relatie afgereisd naar Italië. Als de hippe influencer Wineonheels reist ze langs diverse wijnboeren om haar miljoenen volgers wereldwijd verslag te doen van de beste prosecco. Haar liefde voor wijn is net zo groot als haar passie voor de mannen die deze wijnen maken. Voor één man wordt ze gewaarschuwd: Alberico Brunatoni, die in de streek "Il prosecco dittatore del mondo" wordt genoemd, de prosecco-dictator. Hij wordt gehaat om zijn onbuigzame, trotse karakter en benijd om zijn goed verkopende prosecco. Na zijn echtscheiding heeft Brunatoni vrouwen uit zijn leven gebannen. Wanneer Wineonheels op zijn pad komt om kritische vragen te stellen over zijn controversiële manier van wijnoogsten, kruisen de twee de degens.