Sadie - Courtney Summers RECENSIE

Recensie: Sadie – Courtney Summers

In Sadie maken we kennis met Sadie. Haar zusje Mattie was haar hele wereld, totdat Mattie werd vermoord en Sadies wereld instortte. Sadie weet wie haar zusje heeft vermoord en besluit achter hem aan te gaan. In haar zoektocht raakt Sadie echter vermist en May Beth, de surrogaat oma van de meisjes, besluit om een journalist in te huren om op zoek te gaan naar Sadie. Journalist West McCray gaat de stappen van Sadie na en probeert erachter te komen wat er met haar gebeurd is.

Het boek opent met de podcast genaamd ‘De meisjes’ van West McCray. Dit is een sterke opening, waardoor je meteen nieuwsgierig bent wat er met Sadie is gebeurd. De proloog doet verlangen naar meer en het boek is moeilijk weg te leggen. Dit komt mede door de prettige schrijfstijl van Courtney Summers. Ze schrijft erg vlot, wat goed past bij het verhaal dat ze neerzet en ook de podcast komt heel realistisch over.

Het is heel knap gedaan hoe ze de podcast en het verhaal van Sadie heeft verweven met elkaar. Telkens wanneer je een stukje over Sadie hebt gelezen, lees je daarna een stukje over de podcast. Doordat het hoofdstuk van Sadie vaak met een soort cliffhanger eindigt wil je snel doorlezen om te zien hoe haar verhaal verder gaat. Ondanks dat je soms twee keer ‘hetzelfde’ verhaal leest blijft het boeiend. Je ontdekt samen met West McCray namelijk waar Sadie is geweest en wat ze heeft gedaan. Als lezer weet je dit al, maar doordat West McCray praat met de personen die Sadie ontmoet, krijg je het verhaal toch vanuit een andere invalshoek te zien. Dit zorgt dat je het verhaal wat je zojuist gelezen hebt toch door andere ogen gaat bekijken.

Sadie is daarnaast een bijzonder hoofdpersonage om over mee te lezen. Ze heeft in het verleden heel veel meegemaakt, maar ze is zo’n ontzettend sterk personage, daar kan je alleen maar respect voor hebben. Daarnaast is ze geen doorsnee karakter, omdat ze stottert. Ondanks dat de mensen hier nare opmerkingen over maken, laat Sadie zich hierdoor niet op de kop zitten. Een ontzettend bijzonder karakter!

Toch krijgt dit boek maar 3 hartjes. Waarom? Omdat de ontknoping ontzettend tegenvalt. Eigenlijk is er niet echt sprake van een ontknoping. Er mist een spannende climax en je blijft als lezer met heel veel belangrijke vragen zitten. Hierdoor vraag je je bijna af wat het nut van het boek is geweest, aangezien er veel vragen onbeantwoord blijven. Dit is ontzettend zonde, want als dit in de laatste hoofdstukken beter was uitgewerkt had dit boek zomaar 5 hartjes kunnen krijgen!

Sadie is dus een spannend verhaal met een fijne schrijfstijl en een sterk hoofdpersonage, maar met een niet goed uitgewerkte climax. Hierdoor blijf je als lezer helaas op je honger zitten.

Recensie: Sadie – Courtney Summers

Sadie

1  2  3  4  5

Sadie heeft geen makkelijke jeugd gehad. Sinds haar moeder uit beeld raakte, voedt Sadie haar zusje Mattie zelf op in hun afgelegen dorpje, en doet ze haar best om Mattie een normaal leven te bieden. Wanneer Mattie op een dag dood wordt aangetroffen, stort Sadies wereld in elkaar. Na een mislukt politieonderzoek is Sadie vastbesloten om haar zusje te wreken en gaat ze zelf op pad om Matties moordenaar te vinden. Wanneer West McCray – een radiopersoonlijkheid die werkt aan een programma over kleine, vergeten steden in Amerika – Sadies verhaal op een lokale nieuwszender hoort, raakt hij geobsedeerd met het vermiste meisje. Hij begint zijn eigen podcast om Sadies sporen te traceren en haar te vinden voordat het te laat is.