De verloren erfgenaam - Jennifer Lynn Barnes RECENSIE

Recensie: De verloren erfgenaam - Jennifer Lynn Barnes

De verloren erfgenaam is het tweede deel van 'Het Hawthorne-mysterie' en dus het vervolg op De erfenis, geschreven door Jennifer Lynn Barnes. Zonder al te veel spoilers over het eerste deel los te willen laten, staat Avery nog steeds centraal in dit boek. Ze heeft het fortuin van Tobias Hawthorne geërfd en is rijk op een manier die je eigenlijk niet kunt voorstellen, zo rijk! Maar om er ook echt aanspraak op te kunnen maken, moet ze een jaar in zijn huis verblijven. Aan het begin van De verloren erfgenaam is nog maar een heel klein deel van dat jaar verstreken.

Tobias Hawthorne heeft zijn nakomelingen met meer vragen dan antwoorden opgezadeld en hij maakt ze het bij het zoeken naar de antwoorden niet gemakkelijk. De raadsels gaan in De verloren erfgenaam gewoon verder, oplossingen leiden meestal tot een nieuwe vraag. En daarmee over het algemeen ook weer tot een nieuwe plotwending. Net als je als lezer denkt Avery en de vier broers Hawthorne bij te benen of misschien wel een klein stapje voor te zijn, blijkt de realiteit in het verhaal weer totaal anders te zijn.

Deze voortdurende raadsels in het spel dat Tobias Hawthorne rond zijn erfenis heeft opgezet maken dat je steeds nieuwsgieriger bent naar wat zich op de volgende bladzijden zal afspelen. Als je verwacht dat je aan het einde van het boek alles zult weten, kom je bedrogen uit. Barnes heeft, zoals Myrthe Spiteri van Blossom Books in de introductie van het boek meldt, besloten dat er nog een derde deel uitkomt. Geweldig, dan kunnen we ons nog een boek lang onderdompelen in de mysteries en rookgordijnen die Tobias Hawthorne heeft opgeworpen en kunnen we nog een boek genieten van de Hawthorne-broers.

De hoofdpersonen van Jennifer Lynn Barnes zijn allemaal goed uitgewerkt en interessant. Avery's vriendin Maxine moet absoluut genoemd worden, dankzij haar kan je je vocabulaire aan scheldwoorden op een originele wijze uitbreiden, modderfaxing...!

In De verloren erfgenaam is meer ruimte voor het verleden, voor bijvoorbeeld de overleden zoon Toby van Tobias senior, maar ook voor de moeder van Avery. Het blijkt bijvoorbeeld dat niet alleen de oude Hawthorne, maar ook Avery's moeder een geheim had. Het graven in het verleden geeft het boek nog wat meer diepgang.

De verloren erfgenaam is ook spannend, want er zijn verschillende mensen die Avery liever dood dan levend zien. Is dat alleen omdat zij de erfenis voor de neus van anderen heeft weggekaapt, of zijn daar ook nog andere redenen voor?

De hoofdstukken van het boek zijn relatief kort, dat houdt enorm de vaart in het verhaal. De schrijfstijl van de auteur bevat veel humor en het boek leest ook nog eens vlot, waardoor je het boek veel te snel uit hebt. De verloren erfgenaam is een boek dat je niet losstaand wilt lezen, kennis van wat er in het eerste deel gebeurde is echt noodzakelijk om van het Hawthorne-mysterie te kunnen genieten. Gelukkig hoef je het eerste deel niet opnieuw te lezen, wat op zich geen straf hoeft te zijn, want Barnes vat in de eerste hoofdstukken goed en ongemerkt samen wat er is gebeurd.

Het Hawthorne-mysterie 2 - De verloren erfgenaam

1  2  3  4  5

Het spannende vervolg op de pageturner 'De erfenis'!

'Waarom zou een Texaanse miljardair met meerdere privéchefs tot zijn beschikking gaan eten in een goedkoop café in een plaatsje in Connecticut waarvan niemand ooit gehoord heeft? Wat als hij daarheen ging om Toby te zoeken en jóú vond?'

Het mysterie rondom de familie Hawthorne is in 'De erfenis' nog niet opgelost. Sterker nog, het is juist groter geworden. Avery en Jameson hebben ontdekt dat het absoluut geen toeval is dat Tobias Hawthorne haar zijn vermogen heeft nagelaten. Hij houdt Avery al jaren in de gaten. Maar waarom? Hoopt hij dat ze zijn versplinterde familie weer bij elkaar zou kunnen brengen, of zit er meer achter? Avery is vastbesloten om antwoorden te vinden, maar dat is niet makkelijk met Jameson en Grayson in de buurt. Bovendien zijn er nog steeds mensen die haar het liefst zien verdwijnen...

'Barnes is een meester in puzzels en plotwendingen. 'De erfenis' lezen is het leukste wat ik dit jaar heb gedaan.' E. Lockhart, auteur van o.a. 'Wij leugenaars'