Het Huis van Berouw - Anita Terpstra RECENSIE

Recensie: Het Huis van Berouw - Anita Terpstra

In Het Huis van Berouw is Rens begonnen met de renovatie van een vervallen landhuis nadat zij haar verloofde voor het altaar heeft laten staan. Dorpsbewoners zijn er heilig van overtuigd dat het landhuis vervloekt is omdat er onverklaarbare dingen gebeuren. Wanneer het lichaam van haar ex gevonden wordt is Rens op haar hoede. Ondanks dat en de bedreigingen zet Rens de renovatie voort. Iemand wil de renovatie tegenhouden maar Rens laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Wel vraagt ze zich af wie het is en waarom ze het landhuis niet mag verbouwen.

De schrijfstijl van Anita Terpstra is ontzettend fijn en beeldend. Tijdens het lezen zie je bijna precies het landgoed en de gebeurtenissen voor je zonder daar veel moeite voor te moeten doen. Verder weet Anita goed de spanning op te bouwen en de lezer vaak op het verkeerde been te zetten. Je weet natuurlijk niet wie de moorden gepleegd heeft en waarom, iedereen is op een bepaald moment wel verdacht. Het verhaal eindigt met de welbekende thriller twist die ontzettend onverwacht is. Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken wat ervoor zorgt dat je lekker door kunt lezen.

Het hoofdpersonage van Het Huis van Berouw is Rens. Vanaf het eerste moment wordt haar verhaal verteld en gedeeld. Zo leer je Rens goed kennen en krijg je te weten wat alle gebeurtenissen met haar doen. Ook leef je mee in haar zoektocht naar de waarheid en de spanning die daarbij komt kijken. Rens is erg gefocust op het ontrafelen van de geheimen wat haar in gevaar brengt. Je leeft met haar mee en hoopt dat ze de geheimen daadwerkelijk kan onthullen.

Het Huis van Berouw is origineel en spannend. Rens wordt neergezet als een sterke vrouw die haar eigen keuzes maakt. Ondanks dat is ze toch kwetsbaar door de onverklaarbare dingen die rondom het landgoed gebeuren. Zelf gaat ze op onderzoek uit naar de onverklaarbaarheden en stuit daarbij op nieuwe ontdekkingen. Met haar onderzoek werkt ze zich dieper in de nesten. Dit zorgt ervoor dat ze gevaar loopt zonder dat ze zich daar bewust van is. Gelukkig heeft ze goede mensen om zich heen verzameld die haar helpen wanneer ze dat nodig heeft.

Het Huis van Berouw geschreven door Anita Terpstra is een sterk verhaal dat heel erg beeldend omschreven is. Het is een spannend en origineel verhaal dat vlot leest mede door de schrijfstijl en de korte hoofdstukken. Het verhaal past goed binnen het genre en om deze redenen krijgt het boek vier hartjes.

Het huis van berouw

1  2  3  4  5

Nadat Rens haar verloofde voor altaar liet staan omdat hij vreemdging, verdween hij spoorloos. Ze richt zich volledig op de renovatie van een vervallen landhuis. Dorpsbewoners waarschuwen haar dat de state vervloekt is, en dat er onverklaarbare dingen gebeuren, maar Rens gelooft niet in fabels en geesten. Dan wordt het lichaam van haar ex gevonden op het terrein van de state. Als vlakbij het landhuis nog meer doden vallen terwijl Rens in de buurt is, wordt ze het middelpunt van het politieonderzoek.

Ondertussen blijven de vreemde, angstaanjagende gebeurtenissen in de state elkaar opvolgen. Maar Rens weigert zich bang te laten maken, en gaat op zoek naar antwoorden. Wie probeert haar bang te maken? Of zijn er andere krachten aan het werk?