Queer, baby - Marie Lotte Hagen & Nydia Voorthuizen RECENSIE

Recensie: Queer, baby - Marie Lotte Hagen & Nydia Voorthuizen

Alles wat je wilt weten over gender en seksualiteit als je jong bent. Daarover schrijven Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen in dit nieuwste boek. Misschien ken je deze schrijvers beter onder de naam Damn, Honey, ze hebben ook een zeer populaire podcast. Tot nu toe hebben ze geschreven over feminisme, jong zijn en alle taboes die bij dit laatste komen kijken (onder andere de boeken Damn, honey, Heb je nou al een vriend? Damn horny en Yes, baby). Queer, baby gaat dus over alles wat je wilt weten over gender en seksualiteit.

Queer, baby is een super belangrijk en waardevol boek voor jongeren. De schrijvers van Damn, Honey hebben duidelijk een gat in de markt gevonden, want in de biologielessen op de middelbare school leren we absoluut veel te weinig over dit soort onderwerpen. We leren een schematische weergave van ons lichaam en onze geslachtsdelen en als je geluk hebt, krijg je ook al een beetje les over menstruatie, maar daarmee is wel alles gezegd. Wereldwijd zie je dat jongeren zelf op zoek gaan, via Facebook, Tiktok en wat dan ook. Er is dus duidelijk behoefte en een noodzaak.

Maar ja, als je dan een boek uitbrengt, moet het natuurlijk wel aansluiten bij de doelgroep en de stijl van onze jongeren. Queer, baby doet dat absoluut! De schrijfstijl in dit boekje is zo heerlijk luchtig en laagdrempelig. En het is inderdaad een boekje, en geen boek. Kort, maar krachtig, en gelukkig ook niet al te prijzig. De voorkaft ziet er vrolijk en kleurrijk uit en sluit goed aan bij de inhoud. Marie Lotte Hagen en Nydia Voorthuizen laten ook in dit boek weer zien dat ze helemaal pro inclusiviteit zijn. Op de voorkaft vind je dus waarschijnlijk wel iemand in wie je jezelf herkent.

Het boek is dus leuk om te lezen, maar zeker ook leerzaam. Het zit boordevol met handige informatie, goede tips en een hart onder de riem. Het laatste hoofdstuk bestaat uit een woordenlijst, want in de wereld van genderidentiteit en seksualiteit is het af en toe een enorm doolhof aan termen en woorden. Een mooi onderdeel van het boek is ook dat ze niet alleen vertellen over hun eigen verhaal, maar dat er ook allerlei anderen aan het woord komen om iets te delen over hun ervaringen.

Het boek is zo écht en integer, een must-read voor iedere jongere (en wie weet ook wel de ouders/verzorgers?). Dit boek zou je op iedere boekenlijst moeten zetten op het VO. Marie Lotte en Nydia hebben een hilarische humor en steken regelmatig de draak met zichzelf en anderen. Maar al deze humor leidt niet af van de boodschap: je mag er zijn, iedereen mag er zijn!

Yes, baby 2 - Queer baby

1  2  3  4  5

Voor de middelbarescholier van bekend auteursduo DAMN, HONEY

'Queer, baby' is het tweede deel van het drieluik 'Yes,baby'. In het onmisbare eerste deel zitten de onderwerpen waar iedereen mee te maken krijgt: een (veranderend) lichaam, menstruatie (ook jongens mogen best wel wat meer van dit onderwerp afweten!) en seks. In 'Queer, baby' schrijven Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen over het ontdekken van je genderidentiteit en seksualiteit. Een fantastisch, gemakkelijk te lezen, goudeerlijk boek dat iedere jongere op de middelbare school gelezen zou moeten hebben.

‘Ontdekken dat ik gay ben was het leukste ooit! Alle puzzelstukjes vielen op hun plek. Het kwartje viel wel pas op m’n 28e. Zo zonde! Al die verloren jaren waarin ik had kunnen tongen met allemaal hotte vrouwen. Ik wens ieder queer mens dit hallelujamoment een stuk eerder toe.’ - Marie Lotte Hagen