Luna - Pieter Koolwijk RECENSIE

Recensie: Luna - Pieter Koolwijk

Luna is een elfjarig meisje. In haar hoofd hoort ze stemmen. Anderen kunnen deze stemmen niet horen. Hierdoor zit ze in Huize Hoopvol (Luna noemt het echter Huize Hopeloos, omdat het volgens haar een gekkenhuis is). Sinds kort mag Luna elk weekend bij Ties logeren, daar wordt ze als 'normaal' aanzien en bestempelen ze haar niet als 'gek' of 'anders'. Bij Ties woont ook nog een bijzonder iemand, namelijk Gozert, de onzichtbare vriend van Luna. Op een dag besluit Luna's moeder haar mee te nemen naar het verlaten vakantiepark van haar vader. Ook Gozert vergezelt Luna zodat er steeds wel iets te beleven valt. En in het vakantiepark maakt ze bovendien kennis met enkele bijzondere mensen...

Wat een meesterlijke schrijver, is Pieter Koolwijk! Met Luna schreef hij het tweede boek dat zich afspeelt in dezelfde wereld, maar dat ook heel goed los te lezen is. De personages Luna, Gozert en Ties komen in beide boeken voor. Koolwijk bezit een wonderlijke fantasie die ervoor zorgt dat je als lezer in het verhaal wordt opgezogen.

Het verhaal wordt langzaam opgebouwd, Koolwijk neemt je mee op een magische tocht doorheen het leven van Luna. Luna is geen gewoon meisje, door het feit dat ze stemmen in haar hoofd hoort die niemand anders hoort, is ze een heel bijzonder meisje. Dat blijkt ook uit het verhaal waarbij ze zelfs over een hele speciale gave beschikt naar het einde van het boek toe. Koolwijk kiest zijn woorden zeer bewust en speelt werkelijk met taal. Zinnen als 'Ik loop liever in de storm, dan dat ik hier langzaam verdwijn.' of 'De stemmen overspoelen hem als een zee vol golven.' zijn zeer krachtig en betekenisvol.

Luna leest werkelijk als een trein, waarbij je wel verplicht bent om verder te lezen! Koolwijk bezit de gave om via Gozert, de onzichtbare vriend van Luna, zijn creatieve fantasie de vrije loop te laten. Zo wordt een vrouw met dreadlocks volgens Gozert , Meduza, een vrouw met slangen op haar hoofd in plaats van haren. Of een doodgewone fles, bekijkt Gozert als een fles waar een geest in huist. Een schuur wordt zo een superheldenvergaderruimte. Ieder stukje afval dat Luna bovendien tegenkwam, kreeg van Gozert een bijzonder verhaal.

Een zeer leuke interactie tussen Luna en Gozert, voor Luna enerzijds een heerlijke manier om te ontsnappen uit de gewone wereld, anderzijds een meesterlijke zet van Koolwijk om zijn fantasie ten volle aan bod te laten komen.

Niet alleen de fantasie is in Luna een pluspunt, het verhaal is ook zeer goed opgebouwd met voldoende variatie, spanning en avontuur, maar toch ook een verhaal over gevoelens, de dood, afscheid nemen, vriendschap! De moeilijke band van Luna met haar moeder en vader komt bovendien op een zeer mooie manier aan bod. Gaandeweg ontdek je bovendien ook meer over Luna's familie.

Er werd bovendien ook heel wat aandacht besteed aan de lay-out van het boek. Zo worden de zinnen in het blauw weergegeven wanneer Gozert praat. Zinnen in het grijs die schots en scheef werden weergegeven, duiden dan weer op andere stemmen die Luna hoort. Deze komen meestal wanneer ze uiterlijk tics vertoont en boren haar werkelijk de grond in. Hierdoor krijgt haar zelfvertrouwen ook een serieuze deuk.

Pieter Koolwijk brengt met Luna een zeer boeiend en ontroerend verhaal dat in combinatie met de illustraties van Linde Faas werkelijk een pareltje is. De illustraties zijn oogverblindend en magnifiek en weten de sfeer van het verhaal zeer mooi weer te geven. Het zijn illustraties waar je uren naar kan kijken en waar je werkelijk in kan verdwalen. Linde Faas werkt zo gedetailleerd en fijn en brengt de aquareltekeningen werkelijk tot een creatief en magisch hoogtepunt! De prachtige kleurencombinaties die ze uit haar penseel weet te toveren zijn wondermooi!

Een TOPBOEK voor lezers vanaf tien jaar, dat zowel voor kinderen als voor volwassenen topliteratuur is! Beslist een aanrader!

Recensie: Luna - Pieter Koolwijk

Luna

1  2  3  4  5

Luna is zo gek nog niet! Luna hoort stemmen die haar lastigvallen. Stemmen die niemand anders kan horen. Daarom zit ze in Huize Hoopvol. Toch is haar leven sinds kort iets beter: ieder weekend mag ze bij Ties logeren. Zijn ouders denken niet dat ze gek is. Bovendien is Gozert daar: de onzichtbare vriend van Ties, die Luna ook kan horen. Maar er komt een einde aan die fijne periode als Luna's moeder haar meeneemt naar het verlaten vakantiepark van haar vader. Daar is helemaal niets te beleven. Hoewel... Gozert is meegekomen. En het vakantiepark blijkt toch niet zo verlaten... 'Luna' speelt zich af in de wereld van 'Gozert' maar kan ook goed los gelezen worden.