De geheime detectives - Ella Risbridger RECENSIE

Recensie: De geheime detectives - Ella Risbridger

Als Isobel Petty weer wordt, wordt ze uit haar huis in India weggehaald om bij een verre oom in Engeland te gaan wonen. Mevrouw Hartington-Davis neemt Isobel op het postschip onder haar hoede. Op het schip is Isobel getuige van een misdaad: midden in de nacht wordt iemand overboord gegooid. Maar ze heeft niemand kunnen herkennen. Samen met haar twee nieuwe vrienden probeert Isobel het mysterie te ontrafelen. Wie is de moordenaar en wie het slachtoffer?

De geheime detectives is geïnspireerd door de klassieke literatuur. Zo haalde Ella Risbridger haar inspiratie onder andere uit het boek 'De geheime tuin'. Het eerste deel van het boek leest een beetje traag. Je maakt kennis met de hoofdpersonen en leert een aantal andere mensen kennen die aan boord zijn van het schip. Ook leer je iets over de achtergrond van Isobel. Het verhaal begint eigenlijk pas een beetje, wanneer Isobel getuige is van een misdrijf: er wordt iemand overboord gegooid. Dit maakt het verhaal spannender: is er werkelijk iemand overboord gegooi? Of verbeeldt Isobel het zich?

De geheime detectives bevat bijzondere personages. Zo wekt Isobel misschien niet direct sympathie op. Je leert haar in het eerste deel van het verhaal kennen als een boos en afwijzend meisje. Hier kun je toch ook wel weer begrip voor opbrengen, ze is natuurlijk aan haar lot over gelaten na het overlijden van haar ouders. Wanneer ze samen met Sam en Lettie op onderzoek uit gaat, verandert Isobel langzaamaan. Ondanks hun verschillende persoonlijkheden en achtergronden, ontwikkelt zich een mooie vriendschap tussen de drie detectives. Ella Risbridger heeft een bijzondere manier van schrijven. Je voelt je namelijk echt een deelnemer van het mysterie, alsof je samen met Isobel, Lettie en Sam over het dek en langs de hutten sluipt.

De geheime detectives doet je een beetje denken aan de boeken van Agatha Christie en is dan ook de perfecte detectiveroman voor kinderen. De geheime detectives is niet alleen een mysterieus verhaal, maar ook een historisch verhaal. De spanning en discriminatie aan het einde van de 19e eeuw, laat Ella Risbridger zeker aan bod komen. De geheime detectives zorgt er voor dat je echt meedenkt: wie zijn de dader en het slachtoffer? Het blijft speculeren, maar aan het einde vallen alle puzzelstukjes dankzij de drie detectives op hun plek. Een historisch mysterie voor kinderen die van spannende verhalen houden!

De geheime detectives

1  2  3  4  5

Wanneer Isobel Petty wees wordt, moet ze plotseling weg uit haar thuisland India om bij haar oom in Engeland te gaan wonen. Op een van haar nachtelijke zwerftochten, tijdens de bootreis van India naar Engeland, is ze getuige van iets schokkends - iemand wordt overboord gegooid. Omdat het donker is, heeft ze de gezichten niet kunnen herkennen. De volgende dag lijkt er niets aan de hand. Niemand wordt vermist. Isobel is vastberaden dit mysterie te
    ontrafelen. Gewapend met haar notitieboekje en twee nieuwe eigenzinnige vrienden, probeert ze als een ware vrouwelijke Sherlock Holmes achter twee dingen te komen: wie de moordenaar is én wie het slachtoffer. Een superspannend en motiverend verhaal over doen waar je goed in bent. Over vriendschap en vooroordelen. Want niet iedereen in dit verhaal is wie die lijkt...