Vrije val - Randi Fuglehaug RECENSIE

Recensie: Vrije val - Randi Fuglehaug

In het Noorse Voss wordt elk jaar een festival georganiseerd voor extreme sporten. Wanneer vier vriendinnen samen een skydivesprong uitvoeren, gaat het mis. Van één van hen gaat de parachute niet open en de vrouw stort te pletter. De politie concludeert dat het geen ongeluk is. Journaliste Agnes Tveit kent het slachtoffer nog van vroeger en probeert uit te zoeken wie haar heeft vermoord.

Vrije val is een thriller van Randi Fuglehaug. Net zoals het hoofdpersonage is ze journaliste. Ze groeide zelf op in het plaatsje waar ze haar verhaal laat afspelen en verhuisde later naar Oslo. Met Vrije val heeft ze het eerste deel van een nieuwe serie uitgebracht die zich zal afspelen in de Noorse fjorden. Neeltje Wiersma zorgde voor de vertaling naar het Nederlands.

Hoofdpersonage Agnes is een twijfelaar. Ze weet niet of ze er goed aan heeft gedaan om terug te keren naar haar geboorteplaats en de moeilijkheden die ze in haar relatie ondervindt, wakkeren dat idee nog meer aan. Ook weet ze niet goed wat ze aan moet vangen met haar job voor de plaatselijke krant, ze voelt zich ondergewaardeerd. Naar aanleiding van de moord haalt ze haar banden terug aan met oude bekenden in een poging zo veel mogelijk informatie te vergaren.

Auteur Randi Fuglehaug besteedt veel aandacht aan het uitwerken van de personages. De gevoelens van Agnes worden bijvoorbeeld binnenstebuiten gekeerd. Dat is mooi voor een eerste deel van een reeks, maar veel van die gevoelens krijgen geen kader. Hierdoor wekt het gedrag van Agnes wel wat wrevel op.

De schrijfstijl voelt ondanks de veelbelovende start met momenten meer aan als een feelgoodroman. Door de vele zijsprongen en vooral de aandacht voor het persoonlijke leven van Agnes, ontbreekt de spanning grotendeels. De premisse van Vrije val is zeker intrigerend en de ontmaskering van de dader wordt mooi opgebouwd. Helaas wordt het leesplezier geremd door het trage verloop van de plot.

Vrije val is niet bestemd voor de fans van nagelbijtende scenes, bloed en gruwel. Ook lezers die hopen op de duistere sfeer die in veel Scandinavische thrillers overheerst, slaan dit boek beter over. Voor wie is het dan wel? Het is een zachte whodunnit, waarin veel aandacht uitgaat naar het verleden. Wie een beetje drama wel kan smaken, zal hier best van kunnen genieten. Door de beschrijving van de vele details wat betreft de omgeving en de bewoners van Voss, worden echter de motieven van de personages weleens uit het oog verloren. De verhaallijn is overwegend rustig opgebouwd en echte vaart zit er jammer genoeg niet in.

Recensie: Vrije val - Randi Fuglehaug

Vrije val

1  2  3  4  5

In de thriller Vrije val van Randi Fuglehaug gaat de formatiesprong van een skydiveteam gruwelijk mis als de parachute van een van de vrouwen niet opengaat. Voor de fans van Camilla Läckberg.

Vrije val van Randi Fuglehaug speelt zich af in het normaal zo rustige Fjordengebied in het westen van Noorwegen. Daar vindt een extreme sports-festival plaats. Een skydiveteam van vier vrouwen maakt een formatiesprong, en voor het oog van honderden mensen gaat de parachute van een van hen niet open. Politieonderzoek toont aan dat het geen ongeluk was.

Een van de aanwezigen in het publiek is Agnes Tveit, journalist bij de plaatselijke krant. Ze is een negenendertigjarige fastfoodliefhebber die het niet zo nauw neemt met ethische codes. Ze is geboren en getogen in Voss, en is na bijna twintig jaar in Oslo gewerkt te hebben weer naar haar geboortestreek teruggekeerd. Maar ze is bang dat dit een verkeerde beslissing was. Met haar vriend wilde ze op een rustigere plek een gezin stichten. Maar kinderen krijgen lukt niet, Fredrik wordt steeds gestrester en haar nieuwe baan blijkt saai. Dat verandert na het skydive-ongeluk. Agnes kent alle vier de vrouwen, en haar nieuwsgierigheid is gewekt. Wie wilde de vriendelijke Veslemøy Liland vermoorden, en waarom? Agnes realiseert zich dat de antwoorden op die vragen dichter bij haar eigen verleden liggen dan ze had durven vermoeden.

Met Vrije val blijft Randi Fuglehaug op verfrissende wijze weg van de harde Scandi-noir en richt ze zich op de cosy crime zoals we die kennen van Camilla Läckberg.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane