Dodenmasker - Katherine Engberg RECENSIE

Recensie: Dodenmasker - Katherine Engberg

In Dodenmasker is het rechercheursduo Jeppe Kørner en Anette Werner terug. Dit keer worden ze op de zaak van de vermiste vijftienjarige Oscar gezet. Hij is spoorloos verdwenen en heeft een briefje achtergelaten. Zijn ouders vermoeden dat het gaat om een ontvoering, omdat ze al meerdere malen bedreigd zijn. Maar zou het ook zelfmoord kunnen zijn? Dan wordt er een lichaam gevonden die wat met de zaak te maken lijkt te hebben, maar het is niet Oscar. Waar is Oscar gebleven?

Dodenmasker van Katherine Engberg is het 3e deel over Jeppe en Anette dat vertaald is. In elk boek is er een nieuwe zaak. Er wordt vrij weinig teruggeblikt naar de vorige delen en de gebeurtenissen uit de vorige delen zijn ook niet belangrijk voor het vervolgboek, hierdoor zijn de boeken goed los te lezen. Maar als je ze wel op volgorde leest, dan komt het onrealistisch over dat de gebeurtenissen uit de vorige boeken gewoon vergeten worden en de personages weer doorgaan met hun leven alsof er niks gebeurd is.

In Dodenmasker keren de personages uit De krokodilvogel en Glazen vleugel terug. Hierdoor is er niet veel introductie van de personages nodig en begint het verhaal meteen met de verdwijning van Oscar. Je zit hierdoor direct in het verhaal en wilt verder lezen om er samen met Jeppe en Anette achter te komen wat er gebeurd is. Ook Esther, een personage die vooral in het eerste deel van de serie een belangrijke rol speelde, komt ook weer in de Dodenmasker terug. In eerste instantie lijkt ze niks met de zaak te maken te hebben, dit zorgt ervoor dat je nieuwsgierig wordt naar of en hoe het allemaal in elkaar past. In dit deel leer je zowel Jeppe als Anette weer wat beter kennen. Het zijn beide personages die doen wat ze willen, wat ze regelmatig in problemen brengt. Ze zijn een leuk team samen, maar in Dodenmasker wordt Anette op een gegeven moment onsympathiek en kon ik me totaal niet in haar verplaatsen. Hopelijk verandert dit in het volgende deel.

Katherine Engberg heeft een fijne schrijfstijl, waardoor het boek vlot leest. Ze zorgt ervoor dat je meerdere personen als mogelijke verdachte ziet, maar het wordt pas tegen het einde duidelijk hoe het echt in elkaar zit. Hierdoor is het geen voorspelbaar plot. Dodenmasker is vanuit verschillende perspectieven geschreven en er zitten meerdere verhaallijnen in, die op verscheidene manieren met elkaar verbonden zijn. Dit wekt je aandacht als lezer en de afwisseling van perspectief zorgt er ook voor dat het verhaal spannend blijft en er vaart in zit.

Dodenmasker is een Scandinavische politiethriller met een interessant duo in de hoofdrol. Het is een boek waarin niets is wat het lijkt en waar je de mysterieuze sfeer door het hele boek voelt.

Bureau Kopenhagen - Dodenmasker

1  2  3  4  5

Op een prachtige lentedag in april verdwijnt de vijftienjarige Oscar spoorloos. Oscar is het middelste kind uit een rijke, excentrieke familie uit Kopenhagen, en men gaat er aanvankelijk van uit dat hij zelf is weggelopen. Toch lijkt het er steeds meer op dat de tiener is ontvoerd.

De enige concrete aanwijzing die rechercheurs Jeppe Kørner en Anette Werner hebben, is een crytisch citaat uit een roman, dat lijkt te verwijzen naar zelfmoord. Had Oscar aanleiding zichzelf van het leven te beroven?

Dan wordt er een lichaam gevonden bij een vuilverbrandigsinstallatie. Het slachtoffer is gedood op dezelfde avond dat Oscar verdween. Maar waar ís Oscar?