Liefde zonder verleden - Anne May  RECENSIE

Recensie: Liefde zonder verleden - Anne May

Wanneer Abigail Kooistra de sleutel van haar nieuwe appartement krijgt, is dat voor haar ook een deur naar een hopelijk nieuw leven. Ondanks dat ze haar verleden graag achter zich had gelaten, wil ze ook vechten voor het moois dat het haar heeft gebracht. Dat kan echter alleen als ze een stabiele basis heeft: een vast inkomen, een eigen woning en een helder hoofd. Een boekenkast met eigen wil brengt daar verandering in wanneer deze dwars door de muur van de buurman heen valt. Een buurman die Abigail voorgoed uit zijn geheugen had willen bannen en geen nieuwe herinneringen aan haar wil maken. Maar is een toekomst mogelijk zonder dat het verleden in de weg staat?

Liefde zonder verleden is het tweede deel in de Zorgen voor liefde-serie van Anne May. Hierin staat het verhaal van Abigail Kooistra en buurman Silas centraal. Hoewel we twee oude bekenden, Miriam en Gideon, uit het eerste deel Liefde zonder oordeel terugzien, is dit boek volledig los te lezen en draait het echt om Abigail en Silas.

De schrijfstijl van Anne May leest erg prettig weg. De toon past goed bij het verhaal en bij de personages. Bovendien schuwt Anne May in Liefde zonder verleden het verwerken van zwaardere, emotionele thema's niet. Thema's als pesten, alzheimer en ongeplande zwangerschappen komen voorbij. Dit is op een prachtige manier door het boek verwerkt en geeft een diepe laag aan het verhaal. Toch zit het boek, ondanks de soms wat zwaardere thema's, ook vol humor waardoor het verhaal toch luchtig blijft en je als vanzelf een lach op je gezicht krijgt.

Abby en Silas hebben beiden een verleden met moeilijkheden die ze onder ogen moeten komen om zichzelf te ontwikkelen en verder te komen in het leven. Hoewel misschien niet voor iedereen even herkenbaar, zorgen deze persoonlijke problemen voor echte personages. Hierdoor is het niet moeilijk om je in te leven. Het zijn fijne personages die echt wat van hun leven proberen te maken. De wisseling in perspectief tussen Abby en Silas zorgt ervoor dat je beide personages goed leert kennen.

Liefde zonder verleden is een realistisch verhaal waarin de relatie tussen de personages centraal staat, maar niet zozeer de romantiek. Deze relatie wordt langzaam opgebouwd waardoor beetje bij beetje meer informatie vrijkomt over hun verleden samen en alleen. Op het begin gaat het misschien wat te langzaam, waardoor het verhaal een beetje vaart verliest, maar hoe verder je komt hoe makkelijker het verhaal leest. Wel is het direct vanaf het begin duidelijk dat de personages complexe karakters hebben en vooral kwetsbaar zijn. Gedurende het verhaal zie je Abby en Silas zichzelf ontwikkelen en ben je benieuwd naar hoe het verder gaat. Het zijn fijne personages die echt wat van hun leven proberen te maken.

Anne May heeft met Liefde zonder verleden een mooi verhaal geschreven dat je raakt. Niet alles is rozengeur en maneschijn en dat is best eens verfrissend. Waar het in het eerste deel wat aan diepgang ontbrak, heeft ze dat hier helemaal goed gemaakt.

Liefde zonder verleden

1  2  3  4  5

Als je morgen niet leeft omdat je bang bent om gisteren kwijt te raken... dan is er toch niets? Als Abigail Kooistra de sleutel van haar nieuwe appartement krijgt, hoopt ze daarmee ook de deur naar haar nieuwe leven te openen. Hoewel ze haar verleden graag achter zich had gelaten, heeft het haar ook iets moois gebracht waarvoor ze wil vechten. Dat kan alleen als ze een goede basis weet op te bouwen: vast inkomen, eigen woning en een helder hoofd. Een boekenkast met een eigen wil brengt daar echter verandering in als die zonder pardon omvalt, dwars door de muur van de buurman heen. Een buurman die zich voorgenomen had Abigail Kooistra voorgoed uit zijn geheugen te bannen en helemaal geen nieuwe herinneringen met haar wil maken. Is er een toekomst mogelijk zonder dat het verleden in de weg staat?