Minnaar - Ilse Ruijters RECENSIE

Recensie: Minnaar - Ilse Ruijters

De veertigjarige Nina heeft een fijn gezin en een succesvolle carrière. Toch mist Nina passie en avontuur in haar leven. Op haar veertigste verjaardag begint Nina een affaire met de veel jongere Søren. De affaire draait voor Nina alleen om seks, maar later krijgt ze toch spijt en wil de affaire beëindigen. Dan blijkt dat Søren zich niet zo makkelijk aan de kant laat zetten. Een spannend spel ontstaat, Søren doet er alles aan om Nina voor zich terug te winnen en begint het stabiele gezinsleven van Nina te verstoren. Lukt het Nina om haar affaire geheim te houden en daarmee haar gezin te beschermen?

Minnaar is de vierde psychologische thriller van auteur Ilse Ruijters. Haar eerdere boeken waren De onderkant van sneeuw, Later als ik dood ben en Meisje van me. Ilse Ruijters heeft een toegankelijke, vlotte schrijfstijl, waardoor de thriller Minnaar heerlijk leest. Het boek is opgebouwd uit verschillende delen en korte hoofdstukken. De verschillende delen hebben elk hun eigen titel en laten zien dat de spanning en druk in het verhaal opbouwen: 'zucht', 'bries', 'wind' en 'tornado'. Het verhaal wordt steeds heftiger. Minnaar Søren daagt Nina uit en speelt een spel met haar. Hoog spel!

Nina is een interessant hoofdpersonage in deze psychologische thriller. Ogenschijnlijk heeft ze het goed voor elkaar: een gelukkig gezin en een succesvolle carrière. Toch ervaart Nina dat haar leven in een sleur zit en zoekt ze spanning en passie in de affaire met Søren. Na een aantal weken heeft Nina spijt van haar egoïsme en probeert ze haar affaire te beëindigen, de weg terug blijkt echter niet zo makkelijk. Gedurende het lezen voel je als lezer de worsteling van Nina. Ze heeft spijt van haar affaire. Toch blijft Søren haar leven beheersen, eerst als minnaar, maar later als treiteraar en stalker en blijkt hij echt gevaarlijk te zijn.

Naast haar huidige worsteling leeft Nina ook met het gemis van haar broer Bart. Ze leeft met schuld omtrent zijn dood en ze hoort zijn stem nog elke dag. Deze 'stem van Bart' komt regelmatig terug in het verhaal en doet denken aan een soort geweten van Nina, het maakt voor haar de situatie nog complexer. De toevoeging van de 'stem van Bart', flashbacks en dagboekfragmenten in het boek zorgen voor wat achtergrond en mysterie in het verhaal, maar aan de andere kant lijkt het niet veel toe te voegen en geeft het soms wat verwarring en leidt het af van het daadwerkelijke verhaal. Misschien was het beter geweest dit achterwege te laten.

Minnaar is een boeiende, vlotte psychologische thriller van Ilse Ruijters. Het verhaal bevat veel spanning. Nina probeert haar affaire geheim te houden, maar Søren maakt het haar niet gemakkelijk en probeert het gelukkige gezin te beschadigen. De korte hoofdstukken, het tempo in het verhaal en de spanning zorgen ervoor dat het moeilijk is om het boek aan de kant te leggen. Het einde van deze thriller is niet geheel verrassend, maar vormen een mooie climax en einde van deze thriller.

Recensie: Minnaar - Ilse Ruijters

Minnaar

1  2  3  4  5

Minnaar is Ilse Ruijters op haar best: een thriller over liefde, bedrog, seks en moord. Een gepassioneerde liefdesaffaire verandert in een levensgevaarlijke nachtmerrie.

In de thriller Minnaar van Ilse Ruijters verandert een gepassioneerde liefdesaffaire in een levensgevaarlijke nachtmerrie.

Dat wat ze met Søren had – een affaire zou ze het nooit noemen, daar was het lang niet serieus genoeg voor – was op haar veertigste verjaardag begonnen. Haar leven was al helemaal compleet. Kinderen het huis uit, goed huwelijk, carrière op orde. En toen stond hij daar, de drieëntwintigjarige kitesurfer, nota bene op haar verjaardag. Het is alleen voor de seks, zeggen ze tegen elkaar, alleen voor de seks. Ze voelt zich steeds schuldiger over het bedrog, maar als ze de relatie wil verbreken, blijkt dat haar spannende minnaar zich niet zo makkelijk aan de kant laat zetten.

Minnaar is Ilse Ruijters op haar best: een thriller over liefde, bedrog, seks en moord.