De hoofdzonde - Maria Grund RECENSIE

Recensie: De hoofdzonde - Maria Grund

Wanneer op een eiland aan de kust van Zweden een veertienjarig meisje wordt gevonden, wordt het al gauw bestempeld als zelfmoord. Inspecteur Sanna Berling en haar nieuwe collega Eir Pedersen krijgen de taak om deze zaak even gauw af te ronden. En dan vinden ze de dag erop aan de andere kant van het eiland een oudere vrouw, duidelijk vermoord. Plots zijn ze toch niet zo zeker van de eerdere zelfmoord en blijken deze zaken meer verbonden dan het op het eerste gezicht leek.

De hoofdzonde is het eerste boek van de Scandinavische Maria Grund. Het zit in het genre van thriller en spanning, een genre waar Scandinavië altijd vrij sterk in is. Ondanks dat Maria Grund met dit boek pas haar debuut levert, weet ze zich al goed te meten met andere auteurs in het genre.

Het grootste pluspunt van dit boek? Ze weet je als lezer continu op het verkeerde been te zetten. Net wanneer je als lezer denkt dat je de misdaadzaken allang hebt opgelost en je niet snapt waarom de rechercheurs er zó enorm lang over doen, kom jij erachter dat je een heleboel clues hebt gemist! Het maakt De hoofdzonde tot een échte thrill tot op de laatste zin. Enorm knap!

De karakters Sanna en Eir zijn beide interessant, al hebben ze allebei een enorme koffer aan persoonlijke bagage. Deze delen in het verhaal lezen niet altijd lekker weg en maken het boek onnodig zwaar. Zeker ook omdat de misdaadzaken zelf al intrigerend en pittig genoeg zijn, waren deze heftige back stories niet per se nodig. Dit geldt met name voor het karakter van Eir. Het karakter van Sanna is zeker vele malen boeiender en sluit ook beter aan op de misdaadzaken die centraal staan in het verhaal.

Een ander punt wat verwarrend is, is dat Maria Grund af en toe iets schrijft over het plaatsje waarin alles zich afspeelt. Ze geeft hierover wel wat informatie en het lijkt erop dat er veel criminaliteit is en dat het een behoorlijk achterstandsgebied is. Echter, het verhaal blijft hierin dermate vaag dat het weinig toevoegt en simpelweg afleidt.

De hoofdzonde is het enorm sterke debuut van Maria Grund. Een spannende thriller die jou op het puntje van je stoel laat zitten. En alhoewel niet alles nog even perfect is, zal dit boek je absoluut positief verrassen!!

Recensie: De hoofdzonde - Maria Grund

De hoofdzonde

1  2  3  4  5

Op een eiland voor de oostkust van Zweden wordt een veertienjarig meisje dood aangetroffen. Haar polsen zijn doorgesneden en in haar haar zit een dik stuk touw verstrengeld. Op haar ene heup staat in blauwe stift het getal 26 geschreven. Haar dood wordt al snel als zelfmoord beschouwd.

De dag daarop wordt aan de andere kant van het eiland het verminkte lichaam gevonden van de eigenaresse van een antiquariaat. Ze heeft talloze messteken in haar borst en in de hals zijn twee snijwonden zichtbaar die een kruis vormen. Wanneer inspecteur Sanna Berling en haar nieuwe collega Eir Pedersen beginnen aan het onderzoek naar deze moord, ontdekken ze dat er een verband lijkt te zijn met de zaak van het veertienjarige meisje.

Al snel blijkt dat deze twee gebeurtenissen slechts het startschot zijn van een hele reeks gewelddaden op het eiland. Hoe meer Sanna en Eir over de slachtoffers ontdekken, hoe duidelijker het wordt dat de achtergrond van deze zaken gruwelijker is dan ze ooit hadden kunnen vermoeden.