De vele levens van Heloise Starchild - John Ironmonger RECENSIE

Recensie: De vele levens van Heloise Starchild - John Ironmonger

De vele levens van Heloise Starchild van John Ironmonger is een mooie historische roman van deze Britse schrijver, waarin een stuk van de wereldgeschiedenis op aparte wijze verteld wordt.

In 1759, als de komeet Halley voor het eerst zichtbaar langs de hemel trekt, wordt in het rijke Franse gezin van astronoom en wetenschapper Fouchard een dochter geboren, die de naam Heloise Maria krijgt, naar de Griekse godheid Helios, die de zonnewagen langs de hemel rijdt, net zo als de komeet aan de hemel. Heloise heeft een mooi leven tot de Franse Revolutie uitbreekt. Haar adellijke man begraaft een enorme goudschat en tracht zijn vrouw en dochter in veiligheid te brengen, maar lang kan het gezin niet ondergedoken blijven en het einde is gruwelijk en bitter. Echter via haar dochters blijft de vrouwelijke lijn die afstamt van Heloise bestaan en iedere dochter krijgt weer een dochter, met als magische bijzonderheid dat iedere vrouwelijke afstammeling de herinneringen van al haar voorgangsters met zich mee draagt. De gave van de dromen.

Het verhaal van De vele levens van Heloise Starchild wordt via al deze 11 vrouwen en hun herinneringen in niet chronologische volgorde verteld. We volgen de levens van haar laatste nazaten, beginnend met de Tsjechische Katarina (Katya) Némcová. De herinneringen en de gebeurtenissen in de levens van Katya en haar nakomelingen nemen de lezer mee naar de Franse Revolutie, de grote Wereldoorlogen, de Koude Oorlog en de onderdrukking door het communisme van Oost-Europa, de Praagse Lente, de Brexit, de milieuschade aan de wereld en diverse andere speciale gebeurtenissen uit het verleden. Maar het blijft niet bij het verleden, John Ironmonger neemt met De vele levens van Heloise Starchild ook een kijkje in de toekomst. De laatste vrouw in de directe lijn wordt in 2016 geboren en Halley genoemd. Haar leven strekt zich uit tot 2101, waarna ze helaas kinderloos sterft. Maar aangezien de mensheid in de toekomst haar toevlucht neemt tot het Universum en gered moet worden van de ondergang, worden er letterlijk sterrenkinderen gemaakt met genen uit het verleden en tussen deze sterrenkinderen gaat het leven van Heloise Starchild weer verder. Een troostrijke gedachte als je leest dat het leven op Aarde naar John Ironmongers idee niet echt goed uitpakt.

Het is absoluut niet storend dat de verhalen van de vrouwen niet in chronologische volgorde worden verteld. Gekoppeld aan de gebeurtenissen in het leven van de 'dochter', die in de beschreven periode leeft, wordt in combinatie met de gedroomde herinneringen het verleden van de personages opnieuw beleefd door die 'dochter'. Alle levens zijn speciaal en intrigerend en tegelijkertijd beleven we de wereldgeschiedenis weer helemaal opnieuw en zien we de impact die deze gebeurtenissen hadden op de levens van de personages. Alle personages en vele bijfiguren zijn overigens krachtige figuren, die er voor zorgen dat het verhaal levendig blijft en geen opsomming van historische feiten wordt. Voeg daar een zoektocht naar een schat uit de tijd van de Franse Revolutie aan toe, dan krijg je een echt fascinerend verhaal. Daarbij komt ook nog dat John Ironmonger een prettige soepele schrijfstijl heeft, die makkelijk leesbaar is. Ironmonger weet de lezer te pakken en vast te houden.

De basis is natuurlijk re-incarnatie, maar wel op een speciale manier gebracht. Het zijn geen vage herinneringen van voorgaande levens, maar zeer gedetailleerde herinneringen en gevoelens. De respectievelijke nakomelingen hebben allemaal het gevoel dat ze Heloise en al haar nakomende 'dochters' ook werkelijk zijn.

Absoluut een boeiend boek over een leven dat zich werkelijk eeuwenlang uitstrekt en vanwege de unieke wijze waarop John Ironmonger dit via De vele levens van Heloise Starchild brengt, geef ik dit boek zeker 4 hartjes.

De vele levens van Heloise Starchild

1  2  3  4  5

Een onweerstaanbare, avontuurlijke roman over buitengewone vrouwen en de herinneringen die ze delen.

Eerst verschijnt er een komeet, dan wordt er een meisje geboren: Heloise. Ze groeit op in een rijk gezin in het Frankrijk van de achttiende eeuw. Maar als de Franse Revolutie uitbreekt, komt niet alleen het fortuin, maar ook het leven van Heloise op het spel te staan. Vele jaren later wordt tiener Katya Nemcová geplaagd door vreemde dromen. In die dromen ziet ze herinneringen, beelden en verhalen uit een verleden, die niet de hare zijn. Zijn deze herinneringen echt? Had haar moeder deze dromen ook? En welke herinnering heeft ze aan het fortuin van Heloise, van twee eeuwen geleden?

Ironmonger schreef een onweerstaanbare, avontuurlijke roman over buitengewone vrouwen en de herinneringen die ze delen.