Spoiler Alert - Olivia Dade RECENSIE

Recensie: Spoiler Alert - Olivia Dade

April is enorm fan van de populaire serie Gods of the Gates. Naast dat ze fan fiction schrijft, doet ze ook aan cosplaying. Vanwege de representatieve functie die ze op haar werk bekleed, weet niemand hier iets van. Maar als ze van baan wisselt, besluit ze dat de wereld van haar hobby mag weten. Een foto die ze van zichzelf in het kostuum van haar favoriete personage post, levert haar zelfs een date op met hoofdrolspeler Marcus. Hoewel de date niet echt een succes is, toch klikt het tussen de twee. Maar hoe verder hun relatie zich ontwikkelt, hoe lastiger het wordt voor Marcus wordt om te vertellen dat ze elkaar eigenlijk al veel langer denken dan April denkt. Marcus is namelijk stiekem al heel lang ook een fan fiction schrijver en haar beste vriend op het fan fiction forum...

Olivia Dade is in Nederland nog niet zo bekend, maar ze heeft al een hele serie boeken op haar naam staan. Haar genre is de feelgood-roman, en met een dergelijk boek debuteert ze nu ook voor de Nederlandse lezer. Spoiler Alert geeft meteen een goede indruk van het schrijftalent van deze auteur, en van de auteur zelf. Ze noemt zichzelf met trots een echte nerd, is blij een baan te hebben waardoor ze de hele dag in haar pyjama mag rondlopen en een groot voorstander van body positivity. Die sfeer zit ook in Spoiler Alert. Sowieso gelden het schrijven van fan fiction en cosplaying als typische nerd-hobby's. Daarbij is April ook nog eens zwaarlijvig. Maar ze is inmiddels tevreden met wie ze is en besluit niet bang te zijn om de wereld precies zoals ze is tegemoet te treden. En dat geeft een heel positieve vibe aan dit boek.

Dade besteed vooral veel tijd en aandacht aan de emotionele ontwikkeling van haar personages. Ook Marcus worstelt met onzekerheid en het beeld dat de wereld van hem heeft. Daarin lopen April en Marcus met elkaar op. Voeg toe een ontluikende relatie tussen twee mensen die zich zeer bewust zijn van zichzelf en de wereld om hen heen, en er wordt meer over gevoelens gepraat dan er gebeurtenissen plaatsvinden. Voor de spanningsboog van Spoiler Alert doet die emotionele ontwikkeling vrij weinig. De relatie tussen April en Marcus ontstaat vrij plotseling en wordt niet tastbaar. Voor de lezer dan, want Dade schrikt er niet voor terug veel seks in haar boek te stoppen. Expliciete seks zelfs, zowel in het verhaal als in de fan fiction die tussen de hoofdstukken door te lezen is. Beide zijn in eerste instantie een aardige toevoeging, maar op een gegeven moment ga je je afvragen wat het eigenlijk toevoegt en wordt het zelfs storend voor wie liever wil weten hoe het verhaal verder gaat.

En verder lezen wil je wel. Daar verleidt de vlotte schrijfstijl van Dade je met gemak toe. Want ondanks dat ze een beetje te veel wil en er tegelijkertijd te weinig gebeurt, is Spoiler Alert meeslepend van begin tot einde. Ook ga je langzaam van beide personen houden, juist omdat ze zo oprecht en echt zijn. Het slot mag dan wat voorspelbaar en abrupt zijn, het is een plezier om te vertoeven in de nerdy wereld die Dade geschapen heeft. Daarbij is het vooral ook te prijzen dat deze auteur een aantal actuele maatschappelijke issues durft aan te snijden in een genre dat typisch bevolkt wordt door mooie mensen met hippe banen en levens vol spannende cocktails in populaire barretjes. Gezien de covers van haar nog onvertaalde boeken heeft Dade meer van dit soort verhalen te vertellen – en die zijn absoluut welkom!

Recensie: Spoiler Alert - Olivia Dade

Spoiler Alert

1  2  3  4  5

'Spoiler Alert' van Olivia Dade is een heerlijke rom-com over April, die haar fan fiction en cosplay-hobby voor iedereen verborgen houdt. Als ze besluit een foto te posten waarop ze verkleed is als een personage uit een populaire tv-serie, gaat ze viral, zowel bij supporters als bij haters die reageren op haar plus-size. Maar als Marcus, de hoofdrolspeler uit de serie en stiekem ook een anonieme fan fiction-schrijver, haar foto en de negatieve reacties ziet, besluit hij haar op date te vragen. De date verloopt rampzalig, maar dan blijkt dat ze elkaar al beter kennen dan gedacht.