Wat er te redden viel - Liese O'Halloran Schwarz RECENSIE

Recensie: Wat er te redden viel - Liese O'Halloran Schwarz

In 1972 trokken Robert en Geneviève Preston naar Bangkok met hun gezin. Robert werkte er in het geheim voor de Amerikaanse inlichtingendienst terwijl zijn vrouw hun huis en bedienden bestuurde. Wanneer hun zoon Philip verdwijnt valt het gezin uit elkaar en blijven de dochters Beatrice en Laura achter met ouders die volledig van hen vervreemden. In 2019 neemt Philip opnieuw contact op met zijn zussen. Maar kan hij het echt zijn na al die jaren? Een lange pijnlijke geschiedenis wordt eindelijk blootgelegd.

Wat er te redden viel vertelt een pijnlijke familiegeschiedenis die zich afwisselend in 2019 en in 1972 afspeelt. Al weet je al aan het begin dat de jonge Philip vermist raakt, toch vertelt Liese O'Halloran Schwarz eerst uitgebreid over hoe de familie leeft in Bangkok. Het is een andere wereld en een andere tijd die de auteur heel knap weet neer te zetten. Ook de aparte Thaise cultuur wordt heel mooi en duidelijk omschreven zodat je tijdens het lezen een goed beeld krijgt van hoe het was voor de familie Preston om daar te wonen.

De schrijfstijl van Liese O'Halloran Schwarz is heel aangenaam om te lezen. Ze brengt de personages in Wat er te redden viel echt tot leven en ze laten je niet zomaar los. Dit boek vertelt een verhaal over verdriet, een verscheurd gezin en wat veel geheimen met iemand kunnen doen. Doordat het verhaal zich wisselend in het heden en verleden afspeelt blijft het boeiend. Ook de familiegeschiedenis wordt geleidelijk aan duidelijker. Dit verhaal grijpt je aan en laat je niet snel meer los.

Wat er te redden viel is een mooie roman, maar soms ook droevig. Het verhaal sleurt je mee in zijn emoties en mooie omschrijvingen. Er wordt geen woord teveel geschreven, alle informatie is mooi gedoseerd en geeft je een totaalbeeld van het centrale gezin en hun bijzondere verhaal.

Het gezin Preston vormen de hoofdpersonages in dit verhaal. Er is een duidelijke afstand tussen de ouders en kinderen, maar ook onderling hebben ze het moeilijk om de weg naar elkaar te vinden. De verdwijning van Philip is een fatale slag voor het gezin maar hiervoor waren ze zeker ook nog niet perfect. Dat heeft Liese O'Halloran Schwarz zo goed beschreven in dit boek. Hoe de gezinsleden elk hun eigen lasten dragen, hun rol binnen het gezin enkel door hun eigen ogen zien, wat leidt tot verkeerde beslissingen. De personages werden stuk voor stuk knap beschreven en gaan lijken op een echt gezin met een moeilijke geschiedenis.

Wat er te redden viel is een mooie roman over een aangrijpende familiegeschiedenis met enkele sterke personages. Zowel de aangename schrijfstijl als het boeiende verhaal zorgen ervoor dat je dit boek niet snel zult vergeten.

Wat er te redden viel

1  2  3  4  5

1972, Bangkok: Genevieve en Robert Preston leven met hun drie kinderen en een klein leger aan bedienden in een prachtig huis achter een hoge muur. Genevieve streeft ernaar te leven zoals ze dat thuis in de VS zouden hebben gedaan: vol luxe en met een perfect huishouden. Maar in werkelijkheid werkt Robert voor de Amerikaanse inlichtingendienst, belandt Genevieve in een verhitte affaire en blijkt hun gezin een kwetsbaar doelwit in een land dat ze nooit helemaal zullen begrijpen. Hun leven spat uiteen wanneer de achtjarige Philip plots verdwijnt.

2019, Washington: Laura Preston wordt benaderd door een vreemde die beweert haar broer Philip te zijn die veertig jaar geleden in Bangkok verdween...

Wat er te redden viel is een onvergetelijke roman over een gezin dat uiteenvalt door verlies en verraad, en over de schoonheid die zelfs te midden van de scherven kan bestaan.