De haasfactor - Antti Tuomainen RECENSIE

Recensie: De haasfactor - Antti Tuomainen

Verzekeringswiskundige Henri Koskinen berekent alles in zijn leven heel precies, zodat hij altijd weet waar hij aan toe is. Als hij zijn baan bij de verzekeringsmaatschappij verliest en daarna ook nog zijn broer, verandert zijn leven compleet. Hij erft het avonturenpark van zijn broer, inclusief zorgwerkkende financiële situatie en bijzondere werknemers. Helaas blijkt zijn broer ook deals te hebben gesloten met criminelen die Henri nu op de hielen zitten. Hij probeert alles op te lossen met rede, maar komt erachter dat dat niet altijd genoeg is. Tegelijkertijd wordt de band tussen Henri en Laura, een kunstschilderes die ook in het museum werkt, steeds hechter.

De haasfactor is een absurd, spannend en interessant boek over misdaad, maar ook over persoonlijke groei. Doordat het criminele verhaal zich afspeelt tegen de achtergrond van het avonturenpark dat voor kinderen bedoeld is, krijgt het verhaal gelijk een hele bijzondere sfeer. Aan de ene kant is het speels, aan de andere kan rauw, bedreigend en rationeel. Deze twee kanten zie je ook terug in de hoofdpersonages Henri en Laura.

De verhaallijn van De haasfactor is heel spannend, al wijkt het boek wel af van de standaard thriller.  Op sommige momenten is er veel actie en word je zo in het verhaal getrokken dat je niet meer kunt stoppen met lezen omdat je wil weten wat er gebeurt. Tegelijkertijd zit er een goede afwisseling tussen spanning en rust in het verhaal, dat maakt het boek veelzijdig en uniek. Op de rustige momenten creëert Tuomainen mooie sfeerbeelden van het avonturenpark zodat het bijna lijkt alsof je er zelf rondloopt. Ook de persoonlijke monoloog van Henri krijgt veel aandacht, vooral als het gaat over zijn veranderende gevoelens ten opzichte van Laura.

Hoewel Antti Tuomainen omschreven wordt als 'de grappigste schrijver van Europa', blijkt dat niet per se uit dit boek. Er zit wel humor in het boek en soms is het ook wel grappig, maar over het algemeen is het humor die niet voor iedereen is. Als je zoekt naar een boek waarbij je echt hardop moet lachen, dan is De haasfactor dat absoluut niet.

De personages in het boek zijn ook erg vreemd. Henri lijkt bijvoorbeeld meer op een robot dan op een echt mens doordat hij alles rationeel bekijkt en alles in het leven op wil lossen met logisch nadenken. Aan de ene kant is dat leuk omdat dat een manier van denken is die je niet heel vaak ziet in verhalen, maar aan de andere kant zorgt dat er ook voor dat het lastig wordt om je met zijn personage te identificeren. Laura is daar echt het tegenovergestelde van, al blijkt zijn nog wel meer in haar mars te hebben dan op het eerste gezicht lijkt. De andere medewerkers van het avonturenpark zijn ook heel absurd en daardoor doet het geheel een beetje vreemd aan.

De haasfactor is dus een spannend boek over een avonturenpark en het criminele circuit. De verhaallijn is spannend, maar laat ook ruimte vrij voor mooie sfeerbeschrijvingen. De personages in het boek zijn ook erg apart en dat heeft zowel voor als nadelen, omdat het boek zo uniek is, maar het lastig is om je met de personages te identificeren. Verder is het boek een heel stuk minder grappig dan beschreven wordt op de cover en dat is jammer. Al met al is De haasfactor een heel uniek en absurd boek, maar wel iets waar je echt van moet houden om het te kunnen waarderen.

De haasfactor

1  2  3  4  5

Wat moeten we met ons leven? Wiskundige Henri Koskinen weet het pre cies, want hij berekent alles steevast tot op de laatste decimaal. Maar dat verandert als hij op dezelfde dag zowel zijn baan bij een verzekeringsmaat schappij als zijn broer verliest. Van de laatste erft hij een pretpark – inclu sief eigenaardige werknemers en een zorgwekkende financiële situatie. Het meest schrijnende probleem blijkt een aantal leningen, afgesloten met criminele types die erop gebrand zijn hun geld terug te krijgen. In het pretpark komt Henri intussen in contact met Laura, een artiest met een bewogen verleden. Terwijl de druk van de criminelen toeneemt, groeien Laura en hij steeds dichter naar elkaar toe. Henri komt tegenover uitdagingen te staan die niet kunnen worden opgelost in spreadsheets. Na het grote succes van duistere, spannende Scandinavische crimeboeken biedt Antti Tuomainen iets nieuws en unieks. De haasfactor is niet alleen spannend, maar ook ongelooflijk grappig. Een zeldzame combinatie, die het genre van de humoristische crime op de kaart zet.