De bannelingen - Christina Baker Kline RECENSIE

Recensie: De bannelingen - Christina Baker Kline

In het Londen van 1840 werkt Evangeline als gouvernante voor een vooraanstaande familie. Ze raakt er ongehuwd zwanger en wordt dan ook valselijk beschuldigd van het stelen van een ring. Evangeline wordt gearresteerd en onder erbarmelijke omstandigheden opgesloten, waarna ze wordt veroordeeld tot ballingschap op Van Diemen's Land, de strafkolonie in Australië. Tijdens de lange reis op zee raakt Evangeline bevriend met Hazel, een zestienjarige felle meid die ook al veel heeft doorgemaakt. Hazel raakt in Australië betrokken bij het leven van het jonge Aboriginalmeisje Mathinna, die op jonge leeftijd werd meegenomen door de nieuwe gouverneur en als curiositeit behandeld en opgevoed tot blanke westerling. Mathinna zal echter altijd anders zijn dan de kolonisten. Het leven van de veroordeelden en kolonisten zal door de jaren heen steeds meer verstrengeld raken.

De bannelingen is de nieuwste historische roman van auteur Christina Baker Kline en ze stelt opnieuw niet teleur. Dit verhaal schijnt licht op een zwarte bladzijde uit de Britse geschiedenis en Baker Kline weet met haar roman veroordeelde gedeporteerde Britse vrouwen eindelijk een gezicht te geven. Vele vrouwen werden voor de kleinste handelingen voor jaren weggestopt, soms zelfs ten onrechte. De omstandigheden waren erbarmelijk, triest en wreed. Er was niets wat de vrouwen ertegen konden doen, ze kregen zelf geen stem. Het was een kwestie van overleven, je hoofd laaghouden en proberen gezond te blijven, het verhaal dat verteld wordt door Evangeline en Hazel.

Tegelijkertijd vertelt De Bannelingen hoe de oorspronkelijke bevolking van Australië door de Britse kolonisten onderdrukt werden en ze een groot deel van hun bestaansrecht kwijtraakten. Ze werden gezien als wilden of dieren en men geloofde dat ze niet opvoedbaar waren. Baker Kline laat echter aan de hand van het Aboriginalmeisje Mathinna zien dat Aboriginals ook slechts mensen waren. Misschien dan wel niet zo 'beschaafd' als de Britten, maar toch minstens zo slim en capabel. Gedurende het boek wordt om en om het verhaal van Mathinna en van Evangeline en later Hazel verteld.

Baker Kline neemt in De bannelingen de lezers aan de hand mee op deze hartverscheurende reis en laat hen kennismaken met een aantal bijzondere vrouwen. De sterke karakters zijn de dupe geworden van hun tijd en omstandigheden. En onder deze omstandigheden leef je met hen mee en laten ze de lezer niet ongeroerd. De karakters zijn bovenal geloofwaardig, diepgaand en maken verschillende ontwikkelingen door. Baker Kline weet in De Bannelingen op verbluffende wijze de vrouwen een gezicht en stem te geven en zij mijdt daarin geen enkel zwaar onderwerp. Het verhaal en de karakters zijn gebaseerd op historische bronnen en niets van de extreem slechte omstandigheden waarin de vrouwen terecht kwamen wordt verbloemd. Je merkt dat ze schrijft vanuit haar hart en zij weet dat uitstekend te vertalen naar papier.

De bannelingen is niet zomaar een roman, het vertelt een verhaal dat verteld en gehoord dient te worden. Voor eenieder die geïnteresseerd is in koloniale of Britse geschiedenis, of sterke vrouwelijke personages, is dit een must-read.

De bannelingen

1  2  3  4  5

De bannelingen, de nieuwe roman van Christina Baker Kline, speelt zich af in het Engeland en Australië van de negentiende eeuw, toen Britse veroordeelden naar Australië werden verbannen.

Londen, 1840. De jonge gouvernante Evangeline raakt ongehuwd zwanger en wordt valselijk beschuldigd van diefstal, waarna ze wordt veroordeeld tot ballingschap op Van Diemen’s Land, een strafkolonie in Australië. Tijdens de overtocht raakt ze bevriend met de strijdvaardige Hazel, die zich over haar ontfermt. Hazel is gepokt en gemazeld maar heeft een hart van goud, en raakt in Australië ook betrokken bij het leven van Mathinna, een Aboriginalmeisje dat ‘geadopteerd’ is door de nieuwe gouverneur. Hij beschouwt haar echter eerder als een curiositeit dan als een kind.

Aan de hand van het leven van deze drie jonge vrouwen neemt Christina Baker Kline in De bannelingen de lezer op verbluffende wijze mee naar een zwarte bladzijde uit de Britse geschiedenis.

‘Hoopvol en hartverscheurend tegelijkertijd. In deze prachtige roman wordt niet weggekeken van de wreedheden van de strafkolonie, maar worden de moed en weerbaarheid gevierd van zowel de bewoners als de pioniers om, vrijwillig of niet, een nieuw leven op te bouwen.’ – Library Journal (starred)

‘Grandioos! Dit stuk geschiedenis heeft op fantastische wijze een gezicht gekregen door een van onze allerbeste historischeromanschrijvers. Deze fascinerende negentiende-eeuwse variant van Orange Is the New Black is subtiel, intelligent en overrompelend.’ – Kirkus Reviews (starred)