Het Zwarte Koninkrijk - Szczepan Twardoch  RECENSIE

Recensie: Het Zwarte Koninkrijk - Szczepan Twardoch

Meeslepende roman over het Warschau van de Tweede Wereldoorlog

In Het Zwarte Koninkrijk geeft Szczepan Twardoch (1979) de lezer een inkijk in het leven van Joden in Warschau tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij doet dat aan de hand van een criminele bokskampioen, Jakub Shapiro, die zijn macht ziet vermorzeld door de bezetter en Poolse slechteriken. Verlaten door zijn vrouw Emilia en hun twee zonen, voor wie hij slechts bij vlagen voldeed als man en vader, sleept een tot de prostitutie gedreven geliefde Ryfka hem door de verschrikkingen van een wereldbrand, die zich nergens heviger deed voelen dan in het getto van Warschau.

Een tijdperk van totale ontwrichting, waarin sterke persoonlijkheden hun weg moeten zien te vinden. Geladen met een grote hoeveelheid haat en liefde, samengevlochten tot een roman die je raakt. Met tal van situaties waarin je ongemerkt een vuist balt als je volledig opgaat in het verhaal. Een tijd waarin kinderen van tien drie jaar later tot ouderdom komen als gevolg van omstandigheden die de jeugd uit hen wegzuigen. De in de steek gelaten Emilia en haar jongens verbijten de ellende die op hen afkomt doordat Jakub een toestel op weg naar Palestina laat terugkeren om in Warschau de flinkerd te kunnen blijven spelen. Zoon Dawid die met dezelfde vastberadenheid wraak zoekt op zijn vader als Ryfka zich inspant om de geestelijk helemaal en fysiek bijna gestorven bokser in leven te houden

Het epos brengt je dicht bij de realiteit, confronteert met ondenkbaar geworden realiteit, zoals een jongen van negentien die zonder enige medisch kennis een been moet amputeren. Twardoch, die eerder met De Koning op de shortlist stond voor de Europese Literatuurprijs, overtuigt ook hier van zijn uitzonderlijke kwaliteiten. Hij verstaat de kunst om de lezer zonder zware woorden indringender te raken dan andere schrijvers, die hun verhaal opladen met krijsend vocabulaire. Oorlog in Warschau ontneemt jonge kinderen hun jeugd, drijft ze tot daden die hun fantasie en die van de lezer overstijgen.

Een boek met een aansprekende plot, een boeiende verhaallijn, een spanningsboog die nooit los laat, gekruid met een scheut wrange humor. Joden in Warschau als verschoppelingen van veel van hun Poolde landgenoten, bij wie mededogen akelig klein is geschreven. Het boek is voorzien van verklarende lijst van het gettojargon, die je vooral niet als overdaad moet beschouwen.

Kerst

Donna Hay

12 december 2019

ISBN 9789000370276
    Uitgever Spectrum
    240 pagina's
  • Ondertitel:

Het kookboek

Spectrum

Kookboeken

1  2  3  4  5

Aan de hand van Donna Hay's overheerlijke recepten in dit prachtig vormgegeven themaboek Kerst - het kookboek, wordt kerstvieren een nog groter feest.

Leer écht goede kalkoen uit de oven maken, zet zalig gebak op tafel en maak verrukkelijke bijgerechten van diverse soorten groente. Kerst- het kookboek staat boordevol met Donna's bewezen succesrecepten, zowel de bekende klassiekers als fantastische moderne varianten. Volop inspiratie voor voor- en bijgerechten, en heel veel opties voor de lekkerste ham, kalkoen en kreeft. Luchtige meringues, kruidig gebak, spectaculaire trifles en overheerlijke ijsdesserts.

Koken met kerst is soms een grote uitdaging, zeker als je het voor een groot gezelschap doet of iets speciaals wilt bereiden. Daarom laat Donna Hay je in stap-voor-stap-fotografie zien hoe je je gerecht kunt voorbereiden, en geeft ze tijdbesparende trucjes en tips voor de beste planning: zo ga je de feestdagen vol vertrouwen tegemoet.