De grote race - Ruby Coene  RECENSIE

Recensie: De grote race - Ruby Coene

Tweeling Li en Nao gaan met hun familie naar Taiwan. Op bezoek bij opa en oma komen ze er al gauw achter dat er rare dingen aan de hand zijn. Wanneer hun ouders worden ontvoerd, begint een groot avontuur voor Li en Nao. Wanneer er een vreemde man genaamd Muis langskomt begint er een bloedstollend avontuur. Muis beweert namelijk een van de dieren van De grote race te zijn. Een race die heeft bepaald wie er in de dierenriem mag. Kat is namelijk terug en is uit op wraak. Li en Nao moeten kat opsporen om hun ouders te redden. Zal het hun lukken op tijd bij kat te zijn? En lukt het ze de moeilijke puzzels op te lossen?

Dit is een boek vol puzzels. De eerste die we als lezer tegenkomen is een woordzoeker. Hier wordt al gauw bij verteld dat je een code kan scannen om de puzzels te printen. Een handige tip. Je wordt als lezer dus gelijk betrokken bij het verhaal. Dit is een van de speciale dingen die Ruby Coene in De grote race heeft gestopt. Wat het boek interactief maakt is dat je als lezer kan kiezen bij elke puzzel naar welk hoofdstuk je gaat, dit is gebaseerd op de uitslag van je puzzel.

De grote race is heel leidend waardoor je als lezer niet verdwaald raakt in het verhaal. De inleiding is gelijk pakkend. Je leert de familie kennen maar al gauw in het verhaal worden de ouders ontvoerd waardoor de spanning gelijk begint. De eerste puzzel laat niet lang op zich wachten en dat zorgt ervoor dat je door wilt lezen om door te puzzelen. De kern zit goed in elkaar en het ontstaan van de dierenriem wordt ook heel duidelijk uitgelegd. Het einde is een sluitend einde maar is wel vol spanning en een grote strijd vol magie.

Li en Nao zijn een tweeling met twee verschrikkelijk verschillende karakters. Li is opvliegend en druk waarin Nao juist heel rustig en slim is. Hij denkt veel meer na voor hij wat doet en Li is het tegenover gestelde. Dit maakt de hoofdpersonages interessant. Ze leren uiteindelijk veel van elkaar en ontdekken hun sterkste kanten. Ruby Coene heeft goede personages neergezet waarin geen een dezelfde persoonlijkheid heeft. Muis is namelijk neergezet als een man met de karaktereigenschappen van een echte muis. Rustig en angstig. Daardoor voelt het verhaal in De grote race echter aan.

Ruby Coene heeft een schrijfstijl die vooral heel beeldend is en de lezer echt in het verhaal trekt. De puzzels werken daar op een slimme manier aan mee. Ook zijn er prachtige afbeeldingen in het verhaal verwerkt zodat het echt tot leven komt. Hoe Ruby de dingen omschrijft, zo zijn de dingen ook getekend. Daarnaast is de stijl heel duidelijk en vooral bij de uitleg van De grote race doet ze dit heel rustig en met makkelijke woorden.

De conclusie is dat De grote race een geweldig interactief kinderboek is waar kinderen vooral veel van leren. Zoals de geschiedenis van De grote race maar ook wat valsspelen kan doen met iemand. De schrijfstijl is heel goed en de opbouw zit prima in elkaar. Ik geef het boek de volle 5 hartjes.

Recensie: De grote race - Ruby Coene

De legendes van Li en Nao - De grote race

1  2  3  4  5

Een fantastisch debuut vol actie, humor en spanning

Als de elfjarige tweeling Li en Nao opfamiliebezoek gaat naar Taiwan, vreestvooral Li dat het een saaie zomer wordt. Maar niets blijkt minder waar...

Op de eerste avond dat Li en Nao bij hun opa en oma zijn,worden hun ouders ontvoerd. Nog voordat ze doorhebbenwat er gebeurd is, komt een vreemde man de kamer binnen.Hij noemt zichzelf Muis en zegt dat hij weet waar hun ouderszijn. Muis beweert dat hij een van de winnaars is van de GroteRace, de wedstrijd die heeft bepaald welke dieren nu zijnopgenomen in de Chinese dierenriem. Natuurlijk wilden alledieren deze race winnen om een plekje in de dierenriem tebemachtigen, maar er was slechts plek voor twaalf. En Muis'overwinning was niet eerlijk, hij speelde vals. Hij verraaddezijn beste vriendin Kat, waardoor zij de race verloor. Nu isKat terug en ze is uit op wraak, wraak op de afstammelingenvan Muis. En dat, vertelt Muis, zijn Li en Nao. Als Li en Naohun ouders ooit terug willen zien, moeten ze Kat opsporen enverslaan.In een poging Kat te vinden, reizen Li en Nao langs alledieren uit de dierenriem en vragen ze om hulp. Maar dedieren lijken soms wel in raadsels te praten... Zal de tweelinghun ouders op tijd weten te redden uit de klauwen van Kat?

Een boek vol actie, humor én puzzelsom samen met Li en Nao op te lossen.