Labyrint - Inge Verbruggen RECENSIE

Recensie: Labyrint - Inge Verbruggen

Van een filmavond op school tot helse nachtmerrie... Wanneer de film begint te draaien, merken de leerlingen op dat er met de film is geknoeid. Het beeld begint te haperen en in beeld verschijnt: Truth and dare. Boston en Ava nemen de touwtjes in handen om te ontdekken wie dit gedaan heeft. Wanneer ze opgesloten komen te zitten op school, blijkt er dat er meer aan de hand is dan enkel een hapering in een film. Er is geen weg naar buiten mogelijk en de school verandert in een escaperoom. Gaat het de leerlingen lukken om de dader te vinden én te ontsnappen uit hun school?

Labyrint van Inge Verbruggen gaat over een laatstejaars middelbare schoolklas die in eerste instantie op school blijven voor een nacht films kijken. Voorafgaand aan de avond moeten de leerlingen hun mobieltjes inleveren, zodat ze echt tijd met elkaar kunnen doorbrengen. Of dit gebeurt! Doordat ze hun krachten moeten bundelen om uit de school te ontsnappen, leren ze elkaar beter kan dan ooit te voren. Labyrint wordt vertelt vanuit verschillende perspectieven – verschillende leerlingen. Dit spannende boek neemt je mee naar een helse avond voor de leerlingen, en als lezer wil je niets liever dan erachter komen wie de dader is.

Het boek is prachtig vormgegeven. Labyrint heeft een prachtige cover, eentje die lezers aan zal trekken om dit boek in handen te nemen. Het ziet er duister en mysterieus uit, iets wat helemaal past bij de setting van dit verhaal. Dit boek wordt verteld vanuit vier perspectieven: dat van Boston, Ava, Benthe en de dader – de bedenker van de griezelavond. Benthe is een klasgenoot die door een ongeluk in bed moet blijven liggen, en ze volgt de avond door middel van een livestream. De dader komt aan het woord op de zwarte pagina's van dit boek. Dit was vooral interessant om te lezen, want zo leer je als lezer als het ware de dader ook kennen (zonder zijn of haar identiteit te weten).

Inge Verbruggen schrijft vlot en prettig, maar soms krijg je als lezer het gevoel dat Labyrint wat diepgang mist. Dit verhaal is daarom dus perfect om te lezen voor de ietwat jongere Young Adult lezers (vanaf 13 tot 15 jaar), maar wat minder geschikt voor de oudere Young Adult lezers. Voor oudere Young Adult lezers kan het boek wat kinderlijk overkomen, terwijl het voor de jongere lezers juist reuze spannend kan zijn! Dit boek krijgt daarom ook drie sterren: het is (voor de jongeren) een spannend boek, maar het mist wat diepgang. Ook het feit dat, voornamelijk aan het begin van Labyrint, vele namen van leerlingen aan bod komen, maakte het wat moeilijk om direct in het verhaal te komen. Er wordt met veel namen gestrooid, waardoor het voor de lezer aan het begin onduidelijk is wie wie nou precies is.

Al met al is Labyrint een prima verhaal om te lezen, voor de jongere Young Adult lezers. En dat terwijl de cover er toch wel heel volwassen oogt.

Recensie: Labyrint - Inge Verbruggen

Labyrint

1  2  3  4  5

Een zenuwslopende thriller, beklemmend en claustrofobisch. Voor young adults. Filmnacht op school! Gezellig, toch? Tot het beeld van de film hapert en verandert. Op het scherm verschijnt een griezelige boodschap: Truth and dare. Boston en Ava zoeken samen met hun klasgenoten een weg naar buiten, maar ontsnappen lijkt onmogelijk uit het donkere schoolblok.