Mijn moeder heeft altijd gelijk - Lana Lux RECENSIE

Recensie: Mijn moeder heeft altijd gelijk - Lana Lux

In Mijn moeder heeft altijd gelijk staat het verhaal van Alisa centraal. Samen met haar ouders is zij vanuit Oekraïne naar Duitsland geëmigreerd. In de ogen van haar moeder kan Alisa nooit iets goed doen. Ze is lui, onhandig, groot en een niksnut; die boodschap wordt haar dag in dag uit verteld. Toch probeert Alisa om koste wat kost de goedkeuring van haar moeder te krijgen. De thuissituatie verslechterd als haar vader het gezin verlaat en terug gaat naar Oekraïne. Om enige controle te krijgen over zichzelf en met name haar lichaam te krijgen besluit ze te gaan afvallen, dat gaat in zo'n extreme vorm dat ze een eetstoornis ontwikkeld. En daarvan zijn de gevolgen niet te overzien.

Schrijfster Lana Lux heeft Mijn moeder heeft altijd gelijk opgeknipt in drie delen; in het eerste deel staan de jonge jaren van Alisa centraal. Vanaf pagina één wordt op een heel beeldende en heftige manier verwoord hoe de eetstoornis van Alisa vorm heeft gekregen; van de eetbuien tot aan het overgeven, maar ook de gedachten van Alisa als ze op de weegschaal staat of zichzelf in de spiegel ziet. Dat maakt dat de eerste hoofdstukken van boek heftig zijn om te lezen, maar je ook direct laat meeleven met de jonge Alisa.

In het tweede deel volgen we een volwassen Alisa die zich (niet voor de eerste keer) laat opnemen in een kliniek. Daar krijg je als lezer meer inkijk in hoe de gezinssituatie heeft geleid tot de ontwikkeling van de stoornis. En ook Alisa zelf krijgt meer inzicht in de oorsprong van haar problemen; die liggen vooral in de relatie met haar moeder. Het derde deel begint met een brief van Alisa aan haar moeder Tania om vervolgens vanuit het perspectief van Tania het verhaal te vertellen.

Door deze drie delen krijg je een heel indrukwekkend beeld van het verhaal van Alisa. Wat eigenlijk vooral als schrijnend en emotioneel omschreven moet worden. Hoe het moet zijn voor zo'n jong meisje om van je moeder (de persoon die het meest van je zou moeten houden) constant te horen krijgt dat je niet goed genoeg bent. Maar ook hoe een eetstoornis in iemands hoofd gaat zitten. Dat hoeveel ze ook afvalt, ze zichzelf in de spiegel altijd als een dik meisje zal blijven zien. Dit doet de schrijfster op een heel beeldende manier, waardoor je er bijna zelf bij bent. Dit, samen met niet te lange hoofdstukken, maakt dat het boek prettig en snel leest.

Mijn moeder heeft altijd gelijk gaat ook over de zoektocht naar een de oplossing, de drang om te begrijpen 'waarom?'. Alisa weet namelijk wat er met haar aan de hand is (dat laten haar gedachten je ook zien), maar ze kan het niet stoppen. Als lezer gun je haar zo dat ze voor het leven gaat kiezen en kan genezen van de eetstoornis.

Dat het derde deel vanuit het oogpunt van moeder Tania is geschreven biedt een mooi perspectief. Je leest hierin haar levensverhaal en kan daardoor beter begrijpen waarom 'ze zo is geworden'. Want eigenlijk streeft moeder Tania er ook vooral naar om 'gezien' te worden, maar daarbij niet/laat doorheeft wat daarvan de gevolgen zijn voor haar dochter.

Lana Lux heeft met Mijn moeder heeft altijd gelijk een roman geschreven die op een heel beeldende en emotionele manier heftige thema's verteld. Waarbij je vanaf pagina één meeleeft met de hoofdpersoon en voor wie je hoopt dat het boek een goed einde heeft. Zeker een aanrader om te lezen!

Mijn moeder heeft altijd gelijk

Lana Lux

20 juli 2021

ISBN 9789046827253
    Uitgever Nieuw Amsterdam
    288 pagina's

Nieuw Amsterdam

1  2  3  4  5

Waar begint jouw eigen verhaal?

Er zijn twee thema's die een vrouw haar leven lang bezighouden: het gevecht tegen het eigen lichaam en de complexe verhouding tot de moeder. Lana Lux verweeft deze thema's tot een verrassende en keiharde roman over de zware last van je voorgeschiedenis en het verraderlijke pad op weg naar je eigen identiteit.

Alisa voelt elke dag dat ze niet voldoet aan de verwachtingen van haar moeder, de Oekraïense schone die haar land heeft verlaten en nooit achteromkijkt. Wanneer haar vader bij hen weggaat en de druk om de perfecte dochter te zijn niet meer te verdragen lijkt, opent zich een uitweg in de ultieme controle over haar eigen lichaam door te bepalen dat het dun zal zijn, steeds dunner. Wat Alisa niet weet, is dat haar moeder een geheim heeft achtergelaten in Oekraïne, een geheim dat ze haar hele leven probeert te bezweren.
    Mijn moeder heeft altijd gelijk grijpt je bij de keel door het unieke talent van Lana Lux om ogenschijnlijk eenvoudige bewoordingen geraffineerd vol te laden met betekenis.

• De meest gekeken Netflix series in 2021

• 12 romantische fantasy series