Centaur - Chris Polanen RECENSIE

Recensie: Centaur - Chris Polanen

Gili, student in Suriname, droomt er van om te gaan studeren in Nederland. Dat kost natuurlijk veel geld, en daarom is al zijn hoop gevestigd op de springwedstrijd die over een paar weken zal plaatsvinden, waar hij op het oude paard Norbert zal gaan proberen de geldprijs te winnen. In de weken daarvoor ontmoet hij Maaike, een Nederlandse studente die hij daarna niet meer kan vergeten, en ook Louise, zijn prachtige opponent. Daarnaast wordt zijn vader, waarvan hij zich altijd gedistantieerd voelde, opgepakt wegens verdenking van een bomaanslag en verwerkt hij nog altijd de dood van zijn beste vriend.

Ten eerste: wat een bijzondere en vreemde wereld heeft Chris Polanen neergezet en beschreven. Op een rustige en stijlvolle manier laat hij in Centaur zien hoe Suriname in begin jaren '90 in de crisis zat en hoe haar bevolking hier mee om ging. Het verhaal draait daar niet om en het is zeker geen historisch verhaal, maar het sluipt voorzichtig tussen de regels door en je zult na een paar hoofdstukken al ondergedompeld zijn in het leven in Suriname van toen. De manier waarop mannen naar vrouwen kijken, jongeren met elkaar omgaan en kinderen worden opgevoed, het is een cultuurshock en je zult er verstelt van staan.

De personages zijn daarom ook stuk voor stuk bijzonder. Hoofdpersonage Gili is een bijzondere jongen, zo geïnteresseerd in paardrijden en weinig bezig met de meisjes, zeker vergeleken met zijn overleden beste vriend Hugo. Maar op sommige momenten voelt het alsof Hugo nog leeft, want Gili heeft al zijn ‘wijze’ lessen opgeslagen en leert nog steeds van hem hoe hij met een meisje moet praten en dansen. In die passages is Hugo aan het woord en lijkt hij weer naast Gili te staan. Tegelijkertijd voel je het verdriet van Gili over het verlies en de pijn wanneer hij later leert hoe de echte wereld in elkaar zit.

En dan de sterke vrouwen van dit verhaal: Louise, zijn tegenstander in de paardensport, is iemand waar Gili nog mee om moet leren gaan en dat voel je echt. Je leest mee met zijn onwetendheid en onzekerheid, iets waardoor hij levend van het blad af springt. Maaike, zijn eendagsliefde, maar hoe veel zal Gili willen opgeven om haar nog een keer te zien? Dit is een vraag waar je samen met Gili een antwoord op gaat zoeken, onder begeleiding van het advies van onder andere Hugo. Centaur behandelt zo veel thema’s, het verlies van een vriend, het leven in Suriname, verlangen en dromen. Het bijzonderste is nog wel de vader-zoon relatie. Waar je eerst zeker weet dat Gili zijn vader nooit gaat vergeven door een verpestte relatie, zul je gaan zien hoe sterk sommige banden wel niet zijn.

Al met al is Centaur een zwierende roman, waarin je je compleet kunt onderdompelen in het Surinaamse leven van een jongere. De personages zijn realistisch neergezet, de verwarring van het hoofdpersonage komt door in de schrijfstijl en in de relaties die zich door dit boek heen ontwikkelen. Uiteindelijk draait het daar om, de krachtige relaties tussen mensen (en dieren), die Gili de weg wijzen en zijn leven draaglijker maken. Chris Polanen heeft een mooie roman geschreven die je zeker in je hart zult sluiten.

Recensie: Centaur - Chris Polanen

Centaur

Chris Polanen

23 juni 2021

ISBN 9789048854912
    Uitgever Lebowski
    320 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Wervelende roman over identiteit, verlangen en volwassen worden in Paramaribo

Suriname, begin jaren negentig. Student Gili heeft het gevoel dat zijn leven stilstaat. Hij ziet de immense problemen waar Suriname mee kampt en droomt van een betere toekomst in Nederland. Zijn vader, een populaire politicus en playboy die niet omkijkt naar zijn kinderen, lijkt niet van plan om hem daarbij te helpen en zelf heeft Gili geen geld. Zijn enige kans: als springruiter met zijn oude paard Norbert meedoen aan een wedstrijd om met het prijzengeld in Nederland te kunnen studeren. Ondertussen droomt hij van een grote liefde. Dan ontmoet hij niet één, maar twee meisjes die zijn leven op zijn kop zetten en wordt zijn vader gearresteerd na een bomaanslag op het regime.
    Centaur is een onvergetelijk, geestig en wervelend verhaal over identiteit, verlangen en volwassen worden in Paramaribo, en over hoe complex liefde en verlies kunnen zijn.

• De meest gekeken Netflix series in 2021

• 12 romantische fantasy series