De Mitford Moorden: Unity - Jessica Fellowes RECENSIE

Recensie: De Mitford Moorden: Unity - Jessica Fellowes

Louisa trouwt met Guy en ze is blij dat ze niet meer voor de Mitfords hoeft te werken. Nancy vraagt haar om mee te gaan op een cruise met haar moeder, Diana en Unity, maar ze zegt nee. Dan wordt ze opgezocht door Iain, een speciaal agent, die haar vraagt toch mee te gaan omdat Diana en Unity zich lijken in te laten met een organisatie die Hitler aanhangt. Louisa gaat mee, maar op de cruise wordt een moord gepleegd. Wie is de dader - en wat heeft het met haar missie te maken?

In De Mitford Moorden: Unity volgen we opnieuw Louisa, die inmiddels geen Cannon maar Sullivan heet. Ze is blij dat ze haar eigen leven op kan gaan bouwen met haar echtgenoot. Ze gaat zelfs een opleiding stenografie doen. Louisa is een personage die opkomt voor waar ze in gelooft en duidelijk is in wat ze wil, wat best indrukwekkend is voor de tijd waarin ze leefde. Het verhaal speelt zich af in 1933, maar wisselt soms af naar het proces, wat twee jaar later plaatsvindt. Die korte hoofdstukken lees je vanuit Guy, die aanwezig is in de rechtbank. Zo is er een mooie afwisseling tussen heden en verleden en ook een scheiding tussen de belevingswerelden van Louisa en Guy.

De Mitford Moorden: Unity is opgedeeld in 2 delen. In het eerste deel komt Unity eigenlijk niet bijster veel voor, wat een beetje apart is gezien de titel van het boek. Dit komt echter goed in de tweede helft van het verhaal, waarin Unity naar een Duitse officier toetrekt die mogelijk iets te maken heeft met het onderzoek van Louisa. Dit komt voor haar goed uit, maar dit betekent ook dat ze erg dicht bij de Britse fascistische partij komt. Daar is Louisa logischerwijs iets minder blij mee.

´Iain is in grote trekken gebaseerd op Maxwell Knight, die voor de oorlog de geheim agenten van MI5 aanstuurde. Als hoofd van de afdeling B5(b) was hij verantwoordelijk voor het infiltreren van subversieve groeperingen en met name bij de Britse fascistische beweging slaagde hij daar goed in. Hij had een voorkeur voor vrouwelijke spionnen, omdat hij die bekwamer vond dan mannen. Er wordt algemeen aangenomen dat Maxwell de inspiratiebron was voor ´M´ in de James Bond-boeken van Ian Fleming.´

Zoals Jessica Fellowes ook in haar eerdere boeken rond de familie Mitford deed, heeft ze dit verhaal op historische gebeurtenissen gebaseerd. Zo zie je hierboven op wie Iain gebaseerd is, iets wat als lezer erg gaaf is om te weten. Zo krijg je, zelfs nadat je het boek uitgelezen hebt, een heel goed beeld van de agent. De historische noot is sowieso een welkome aanvulling op De Mitford Moorden: Unity.

De Mitford Moorden: Unity is weer een heel spannend en interessant verhaal van Jessica Fellowes. De personages kennen we inmiddels wel, maar toch weet ze je naar binnen te trekken en ervoor te zorgen dat je moet en zal weten wie de moordenaar is. Een geslaagde detective die vraagt naar meer!

De mitford-moorden: Unity

1  2  3  4  5

Het is 1933 en voormalig Mitford-dienstmeisje Louisa Cannon is dolgelukkig: ze is getrouwd met haar grote liefde, rechercheur Guy Sullivan, en doet een opleiding tot stenograaf. Maar dan wordt ze benaderd door een geheimzinnige man die haar vraagt om de Mitford-zussen Diana en Unity, die lid zijn van de Britse Unie van Fascisten, te bespioneren tijdens een cruise die ze een paar weken later zullen maken. In eerste instantie weigert ze, maar de man benadrukt dat de toekomst van Engeland op het spel staat.