Sophia's Wens - Corina Bomann RECENSIE

Recensie: Sophia's Wens - Corina Bomann

Nadat Sophia haar geluk in Parijs niet heeft gevonden, heeft ze haar pijlen op New York gericht. Maar als de Amerikaanse afdeling van het bedrijf van Madame wordt opgekocht door investeringsbank Lehman Brothers staat Sophia op straat. Geen baan, een stuk gelopen relatie en een mysterieus maar verontrustend bericht over haar zoontje: zal de rode deur uitkomst bieden?

Sophia's wens is het tweede deel in de trilogie De kleuren van schoonheid van Corina Bomann over Sophia Krohn. Het eerste deel werd eerder afgetrapt met Sophia's hoop. Het verhaal van Sophia gaat redelijk op dezelfde voet verder als in de eerste roman. Op knappe wijze weet Corina Bomann in de eerste hoofdstukken een korte herhaling te geven van alles wat er in Sophia's leven is gebeurd, zonder dat dit tekort doet aan het verhaal. Er wordt dan ook echt geprobeerd vanaf de eerste bladzijde de aandacht van de lezer te trekken.

Ook in Sophia's wens weet Corina Bomann haar personages tot leven te wekken. Als alles anders gaat dan gewenst voel je als lezer de frustratie van Sophia. Maar ook als Sophia eindelijk het geluk weer aan haar zijde heeft, kan je als lezer niets anders dan met haar meegenieten. Corina Bomann staat weer uitgebreid stil bij alle details in het leven van Sophia, waardoor Sophia's wens een heel compleet verhaal wordt en echt leest als een serie. Toch herhaalt Corina Bomann veel gebeurtenissen. Ook gebeurtenissen die slechts enkele hoofdstukken ervoor nog hebben plaatsgevonden. Dit heeft een nadelig effect op het verhaaltempo, waardoor het lastiger wordt de aandacht van de lezer vast te houden.

Ook het gebrek aan structuur in het verhaal maakt het soms lastig om de aandacht van de lezer vast te houden. Hoewel bovenaan de hoofdstukken jaartallen staan vermeld, maakt Corina Bomann in Sophia's wens soms grote tijdsprongen (bijvoorbeeld drie jaar) zonder dat er in het verhaal naar een dergelijke tijdsprong wordt toegewerkt. Ook het einde is heel abrupt. Hoewel het moment in de verhaallijn wel geschikt is voor een voorlopig einde (er komt immers een deel drie!), zijn er in het verhaal zelf totaal geen hints dat het einde nadert. Hierdoor word je als lezer op "brute" wijze uit het verhaal gehaald.

Toch mag dit de pret niet te veel drukken. De beschreven karakterontwikkeling van Sophia is indrukwekkend. Ook heeft Corina Bomann hier en daar grappige woordspelingen en humoristische wendingen in het verhaal opgenomen, waardoor Sophia's wens niet gaat vervelen.

Al met al is Sophia's wens een heerlijke roman en een waardig vervolg op Sophia's hoop. Hoewel het verhaaltempo lager lijkt te zijn dan het eerste deel en het verhaal hier en daar wat structuur lijkt te missen, maakt de karakterontwikkeling van Sophia dat helemaal goed. Sophia's wens is een heerlijke roman en ik kan ook niet anders dan met smart wachten op deel 3!

Recensie: Sophia's Wens - Corina Bomann

Sophia's wens

1  2  3  4  5

Parijs, 1929. De lichtstad lijkt Sophia geen geluk te brengen. Na een traumatische ervaring heeft ze het gevoel dat ze de liefde nooit meer zal vinden en ze voor altijd eenzaam zal zijn. Is Europa misschien te klein voor een vrouw die groots denkt? Ze besluit de grote oversteek te maken naar Amerika, en daar, in New York, begint haar leven weer kleur te krijgen.

Een zakelijk aanbod van de befaamde Elizabeth Arden geeft haar een onverwachte kans en er komt ook weer liefde in haar leven. Maar een genadeloze concurrentiestrijd tussen haar oude en nieuwe werkgever dreigt roet in het eten te gooien. Plotseling staan haar toekomst en geluk opnieuw op het spel.