50x avondeten zonder vlees - Jennifer en Sven RECENSIE

Recensie: 50x avondeten zonder vlees - Jennifer en Sven

Het kookboek 50x avondeten zonder vlees - klaar in 30 minuten is geschreven door Jennifer en Sven. Dit boek bevat recepten die eenvoudig te maken zijn, verrassend lekker en ook nog eens snel klaar zijn. Je hebt namelijk, zoals de titel al verraadt, het gerecht binnen 30 minuten op tafel. Soms moet het gerecht iets langer in de oven waardoor de bereiding wat langer dan 30 minuten duurt. Met dit boek willen Jennifer en Sven laten zien dat vegetarisch eten leuk en lekker is. Op de website van het paar, www.voedzaamensnel.nl, zijn nog veel meer recepten te vinden. Voorlopig zal je wel even genoeg hebben aan deze  leuke en lekkere recepten. Het boek heeft een mooie omslag, deze is gevuld met allemaal dienbladen met de ingrediënten van de recepten. Dit is een vrolijke en kleurrijke voorkant met veel groenten.

Je vindt in het boek verschillende hoofdstukken. Naast het hoofdstuk met de recepten en recepten voor de restjes groenten, vind je ook een hoofdstuk waarom je minder vlees zou kunnen eten en tips om gezond eten gemakkelijker te maken. Daarnaast vind je ook het register. In het register staat per ingrediënt aangegeven welke recepten je zou kunnen maken. Het is een duidelijk overzicht en je kunt snel een gerecht bij een ingrediënt zoeken. Wat echter wat lastig is in het register, is dat de recepten niet op volgorde van paginanummer staan. Als je in het boek gaat zoeken ben je dus van achteren naar voren en andersom aan het zoeken.

De foto's van elk gerecht zijn mooi gemaakt. Wat ook erg origineel bij elk recept is, is de foto van een dienblad met hierop alle gerechten. Naast de foto van de ingrediënten staat duidelijk aangegeven wat je nodig hebt om het gerecht te bereiden. Onder de ingrediënten die je nodig hebt, staat af en toe een tip die erg fijn en helpend is. Deze helpen je bij het combineren van recepten of bij het minder pittig maken van een gerecht. De recepten zijn in vrijwel alle gevallen voor 2 personen. De bereidingstijd is niet aangegeven omdat zoals de titel al zegt, alles binnen 30 minuten klaar is. Dit is hard doorwerken, maar af en toe komt het voor dat het wat langer duurt voordat het gerecht op tafel staat, omdat het iets langer in de oven moet.

Per gerecht is de voedingswaarde per persoon aangegeven, dit kom je niet vaak tegen in een kookboek. Je kunt dus in één oogopslag zien hoeveel calorieën, vet, koolhydraten en eiwit het gerecht bevat. Je vindt gerechten met veel verschillende groenten dus je kunt het kookboek elk seizoen gebruiken. Wel bevatten veel van de gerechten bonen; zwarte bonen, kidneybonen, reuzenbonen, hier moet je dus wel van houden.

Volkoren plaatpizza met groene asperges

Het eerste recept dat je tegenkomt als je bij het hoofdstuk recepten bent aangekomen, is de volkoren plaatpizza. Dit is gelijk een succes. Het is een originele samenstelling van ingrediënten op je pizza, namelijk groene asperges, rode ui en ei. Dit kom je niet vaak tegen. Het ei geeft een bijzondere textuur maar de smaak proef je door de tomaten niet heel erg duidelijk. De volkoren pizzabodem geeft de pizza naast de groenten nog een extra gezonde draai aan het gerecht. Wat opvalt is dat de plaatpizza anders wordt dan op de foto. Op de foto liggen namelijk veel minder asperges. De oventijd is ongeveer 25 minuten, je haalt de 30 minuten dus niet maar zonder de oventijd haal je het wel binnen de 30 minuten. Dit is zeker een plaatpizza om erin te houden. Als je hem als avondeten serveert, moet je er nog wel iets naast bereiden om er een complete maaltijd van te maken. Als lunch is het voldoende voor 2 personen.

Spaghetti met paddenstoelen

Het is lastig kiezen tussen alle gerechten met lekker veel groenten. Wat mij direct aansprak bij dit gerecht waren de verschillende soorten groenten. Deze combinatie was erg lekker. Daarnaast kan je een lekkere variatie aan bospaddenstoelen kiezen, je kunt een kant en klare mix kopen of je kunt het zelf samenstellen. Het bruin van de paddenstoelen staat mooi bij het groen van de groenten. Naast de mooie kleurcombinatie is de smaak lekker maar wat flauw. Het gerecht is daarnaast niet heel erg warm. Je moet de spinazie eerst roerbakken en daarna met de crème fraîche mengen en opzij zetten. Wanneer de spaghetti klaar is, roer je de inmiddels afgekoelde spinazie erdoor. De bereidingswijze is wat lastig te lezen. Alles staat achter elkaar opgeschreven waardoor je af en toe de stappen een aantal keer moet lezen. Het zou fijner zijn geweest als de bereidingswijze wat ruimer opgezet was. Je moet heel erg hard doorwerken wil je het gerecht klaar hebben binnen de 30 minuten. Het is fijner om er iets langer over te doen in plaats van snel alles te snijden. Door het rustiger te doen geniet je ook meer van het koken.

Het kookboek 50x avondeten zonder vlees krijgt 4 hartjes. Het is een leuk kookboek voor wanneer je minder vlees wil eten of vegetarisch bent. Er is voldoende keus om een lekker gerecht te kiezen. De foto's komen niet geheel overeen met wanneer je het zelf maar, maar dit heeft verder geen invloed op de smaak. Kortom, een boek vol lekkere gerechten zonder vlees en met lekker veel groenten die ook nog eens snel klaar zijn. Wat wil je nog meer!?

50x avondeten zonder vlees

1  2  3  4  5

Makkelijk, zonder vlees en klaar in 30 minuten: Sven en Jen van Voedzaam en Snel geven je 50 recepten voor simpele, lekkere en gezonde hoofdgerechten zonder vlees.

Eet jij ook graag bewust en gezond, maar weet je niet goed hoe? 50 x avondeten zonder vlees is het nieuwste kookboek van Jennifer & Sven, na de bestseller 50 x lunchen zonder brood. Dit boek biedt maar liefst 50 makkelijke, lekkere en gezonde hoofdgerechten zonder vlees, die binnen 30 minuten klaar zijn. Simpel, verrassend, boordevol groenten en nog zo op tafel ook!