Het huis onderaan de klif - Sharon Gosling RECENSIE

Recensie: Het huis onderaan de klif - Sharon Gosling

Na 20 jaar is Anna toe aan een nieuwe start. Tot dan toe heeft ze als kok gewerkt voor haar ex Geoff die is uitgegroeid tot bekend persoon met een goedlopend restaurant. Anna vlucht naar Crovie - een klein dorpje onderaan een klif in Schotland. Ze leert de inwoners van Crovie kennen, die haar met open armen ontvangen. Meer en meer vindt Anna zichzelf terug. En uiteindelijk vindt ze ook haar passie voor koken terug. Gesteund door - bijna alle - inwoners, start ze vanuit haar eigen keuken een lunchclub. Eindelijk lijkt Anna haar leven weer op orde te krijgen, totdat ze toch weer aan het wankelen wordt gebracht.

Het huis onderaan de klif start direct met Anna en haar pijn om de verbroken relatie. Ze verhuist naar het - moeilijk te bereiken - plaatsje Crovie onderaan een klif in Schotland. Dit doet je erg denken aan De kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan en dat blijf je in het begin houden. Gelukkig komt hier - na een paar hoofdstukken - verandering in en gaat Het huis onderaan de klif een compleet andere kant op én krijg je ook meer diepgang in het verhaal.

Het personage Anna is tot in de details uitgewerkt en je leeft compleet met haar emoties mee. Een vreselijke relatie waarin ze flink onderdrukt werd is, is erg heftig en ook de minderwaardigheidsgevoelens komen bij je binnen. Ex Geoff - bekend topchef - maakt nog steeds een negatief deel uit van Anna's leven, ook al zijn ze niet meer samen. Anna doet er dan ook alles aan om zijn invloed los te laten en na 20 jaar eindelijk zichzelf te worden.

De schrijfstijl van Sharon Gosling is zo goed dat je je als lezer geheel in Crovie bevindt en je haast het verhaal voor je ziet. Dit is haast magisch en erg uniek. Je vindt een prachtig stukje emotie in het verhaal vooral bij Anna. Enige minpuntje: Het huis onderaan de klif heeft weinig witregels, dus af en toe moet je goed zoeken bij welke zin je ook alweer gebleven was.

Het huis onderaan de klif is een echt goede feelgood met diepgang en emotie. Waar het gaat om de liefdesverdriet, het vinden van een verloren identiteit en je leven compleet omgooien om jezelf vinden. Het begin is wat standaard, maar Het huis onderaan de klif verrast je met een prachtig verhaal, met een hele hoop plotwendingen.

Het huis onderaan de klif

1  2  3  4  5

'Het huis onderaan de klif' van Sharon Gosling is een indrukwekkende roman over jezelf terugvinden en doorzetten. Laat je meevoeren naar de prachtige Schotse kust!

In 'Het huis onderaan de klif' van Sharon Gosling is chef Anna na een verbroken relatie van twintig jaar toe aan een nieuwe start. Ze verhuist naar Crovie, een klein vissersdorpje aan de oostkust van Schotland, maar eigenlijk heeft ze meteen spijt. Zodra ze het dorp en de mensen beter leert kennen, vindt ze ook zichzelf en haar liefde voor koken weer terug. Ze besluit haar keuken om te toveren in een kleine lunchclub. Haar leven lijkt eindelijk weer de goede kant op te gaan, zolang niets haar nieuwgevonden geluk verpest… 'Het huis onderaan de klif' is een heerlijke romance om bij weg te dromen. Voor de lezers van Katie Fforde en Santa Montefiore.

• 5 x Sinterklaas films voor volwassenen

• De meest gekeken Netflix series in 2021

• 12 romantische fantasy series