Harlem Shuffle - Colson Whitehead RECENSIE

Recensie: Harlem Shuffle - Colson Whitehead

De ambitieuze Ray Carney runt een meubelzaak met nevenhandel. Ray is een harde werker en wil graag met zijn gezin verhuizen naar een groter appartement in een betere buurt. Tegen zijn wil in wordt hij echter betrokken bij diverse helingzaken en uiteindelijk bij een overval in Hotel Theresa. Hoe kan hij zich staande houden in de criminele wereld en tegelijkertijd zijn reputatie hoog houden?

Harlem Shuffle is opgedeeld in drie delen; de zomer van 1959, 1961 en 1964 en speelt zich af in Harlem. Colson Whitehead laat je al snel kennismaken met Ray Carney, een hardwerkende familieman, die door zijn schoonouders als minderwaardig wordt beschouwd. Colson Whitehead neemt je helemaal mee in het leven van Ray en zijn nevenhandel.

Wat het boek toch wel bijzonder maakt, is de manier waarop Harlem door Colson Whitehead wordt beschreven. Door zijn manier van schrijven waan je je echt in het Harlem van de jaren '60. Je krijgt een goed en realistisch beeld van de stad en de tijd waarin Ray Carney leeft. Whitehead heeft een ontzettend levendige manier van schrijven en zijn verhaal bevat scherpe humor.

Harlem Shuffle heeft een ingewikkelde verhaallijn. Je moet steeds je hoofd erbij houden tijdens het lezen. Colson Whitehead laat je kennismaken met veel verschillende personages en veel verschillende gebeurtenissen. Het boek heeft een langzame start en soms is het verhaal een beetje langdradig. Het duurt dan ook even voor je goed in het verhaal zit. Ook blikt Colson Whitehead in het verhaal soms terug, dit maakt het soms ook een beetje verwarrend.

Harlem Shuffle wordt omschreven als een misdaadverhaal. Echter is het niet een heel spannend verhaal, maar wel ben je benieuwd naar de stappen van Ray en de afloop van het verhaal. Het zou dus ook bijna omschreven kunnen worden als een fictief familieverhaal. Daarnaast is Harlem Shuffle een verhaal over ras, klasse en macht. Wat is goed en slecht? En wanneer is iets een misdaad en wanneer is iemand een crimineel? Een verhaal wat je zeker aan het denken zet! Niet alleen over criminaliteit, maar ook over rassenongelijkheid en raciaal geweld.

Harlem Shuffle

Colson Whitehead

13 september 2021

ISBN 9789025471194
    Uitgever Atlas
    400 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De onderwereld van Harlem in de jaren ’60 frustreert de ambities van een (grotendeels) keurige meubelverkoper in dit verhaal vol roofovervallen, afpersing en zwendel, gesitueerd in een roerig York.

Voor zijn klanten en buren in 125th street in Harlem is Ray Carney een beschaafde meubelverkoper die een fatsoenlijk leven probeert te leiden. Zijn vrouw is in verwachting van hun tweede kind, en ook al wonen ze in een krap appartement te dicht bij het metrospoor: hij heeft veel bereikt, hij is tevreden. Wat weinig mensen weten, is dat Ray afkomstig is uit een geslacht van bendeleden en boeven, en dat zijn brave burgermansbestaan barsten begint te vertonen. Barsten die steeds groter worden dankzij zijn louche, onfortuinlijke neef Freddy, die dankbaar gebruikmaakt van Rays keurige façade – en hem ondertussen steeds dieper de Harlemse onderwereld in sleurt. Terwijl Ray worstelt met zijn dubbelleven wordt het hem steeds duidelijker wie de touwtjes in handen heeft in Harlem. Lukt het Ray om hier zonder kleerscheuren uit te komen – om zijn neef te redden, zijn deel van de winst te pakken en tegelijkertijd zijn reputatie hoog te houden?