Hoe ik per ongeluk ridder werd - Tim Collins RECENSIE

Recensie: Hoe ik per ongeluk ridder werd - Tim Collins

Roderik, schildknaap van heer Lionel, wil graag een stoere ridder worden en houdt daarom een geheim dagboek bij. In Hoe ik per ongeluk ridder werd kan je dan ook zijn belevenissen terugvinden per dag. Roderik is echter zo klunzig en krijgt iedereen, onbewust, aan het lachen  (hij vindt paardrijden zelfs eng...). Als schildknaap dient hij steeds allerlei smerige klusjes op te knappen die niemand anders wil doen, zo dient hij onder andere duivenpoep weg te vegen, vaandels te wassen in ijskoud water en borden af te wassen...Tot op een dag heer Reinout langskwam. Hij had een visioen gehad van de heilige Sint-Stefanus die hem zei dat hij op queeste moest gaan om de gestolen vingers van Sint-Stefanus terug te halen en naar de abdij van de Gele Monniken te brengen. Tijdens dit visioen, zag hij Roderik meegaan als twaalfde ridder!

Hoe ik per ongeluk ridder werd geschreven door Tim Collins, is een hilarisch en spannend boek waarbij je je te pletter lacht met de belevenissen van Roderik, die eerder ietwat naïef, dom en laf overkomt. Hij probeert allerlei dingen die een echte ridder ook doet, maar bij hem draaien deze zaken telkens mislukt uit. Hij is dan ook vaak het mikpunt van spot. Hij stoort er zich echter niet aan en geeft de moed niet op. Roderik blijft immer positief!  Hoe ik per ongeluk ridder werd is knap opgebouwd qua lay-out. Het is alsof je als lezer een directe kijk krijgt in het dagboek van Roderik. Roderik schrijft al zijn 'heldendaden' op in zijn 'geheime' dagboek. Het verhaal speelt zich af vanaf 1 februari tot en met 10 april. De dagen staan er telkens bij vermeld, zo krijg je telkens een stukje info over Roderiks leven.

Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen en je verkrijgt ook een terugblik naar het leven van toen. Merlijn, koning Arthur, ridder Lancelot zijn enkele bekende namen uit de middeleeuwen waarnaar verwezen wordt. Heel fijn dat er tussen de belevenissen van Roderik ook grijze kaders vermeld staan, waar je waarheidsgetrouwe info terug kan vinden over het leven in de middeleeuwen. Zo krijg je bv. extra uitleg over de pest, het feodale systeem, de wapenuitrusting van de ridders... Ook de typische middeleeuwse woordenschat komt in Hoe ik per ongeluk ridder werd aan bod en wordt bovendien achteraan in het boek ook nog uitgelegd via een woordenlijst. Donjons, jonkvrouwen, hoofsheid, wachttorens... zijn enkele typische elementen uit de middeleeuwen. Bovendien krijg je achteraan in het boek meer uitleg over wanneer het verhaal zich juist afspeelt met wat meer info over de riddertijd en krijg je ook nog een tijdlijn aangeboden. De medische behandelingen tijdens de middeleeuwen, die nu compleet idioot lijken, komen eveneens aan bod, zoals bijvoorbeeld dat walnoten hoofdpijn konden genezen, omdat ze op een hoofd leken. Een ander voorbeeld waarnaar verwezen wordt, zijn de aderlatingen. De leuke illustraties geven Roderiks leven op een leuke en humoristische manier weer en werden in zwart-wit toegevoegd aan de tekst.

Hoe ik per ongeluk ridder werd van Tim Collins is dus een leuke combinatie van fictie verweven met meer informatie over de middeleeuwen. Boeiende leuke weetjes die via kleine grijze kadertjes gepresenteerd worden.

Het boek kan zeker ingezet worden om een kijkje te nemen in de middeleeuwen, maar dit op een zeer humoristische wijze. Als lezer ga je vanzelf van de naïeve Roderik, de 'stoere en dappere' ridder houden. Zeer leuk kinderboek van lezers vanaf 9 à 10 jaar!

Hoe ik per ongeluk ridder werd

1  2  3  4  5

Roderik is de page van heer Lionel, en het schiet niet zo erg op met zijn riddertraining. Maar alles verandert als er een belangrijke gast naar het kasteel komt. Tijdens het bijkomen van een gigantische schranspartij heeft deze een 'visioen' heeft: hij moet een queeste ondernemen om de gestolen vingers van de heilige Stefanus terug te halen. En Roderik (die de hele nacht het ridderlijke braaksel heeft mogen opruimen) moet mee als twaalfde ridder...
    Een grappig en spannend avontuur met veel ridder-weetjes!