Water - Holly Black  RECENSIE

Recensie: Water - Holly Black

Holly Black Water is een van de eerdere boeken die Holly Black schreef, al in 2002, maar pas na het succes van haar latere trilogie Elfhame, is Water vertaald in het Nederlands. Ook Water maakt deel uit van een trilogie 'The Modern Fairie Tales' en deel 2 Bloed, komt binnenkort ook uit. Holly Black is bekend als schrijfster van jeugdboeken, zoals de serie over het Magisterium en de Spiderwick Cronicles en als co-auteur bij diverse andere YA series.

De zestienjarige Kaye Fierch heeft zich altijd een buitenbeentje gevoeld. Ze is ook een beetje freaky, maar de manier waarop ze is opgegroeid is ook vreemd. Haar moeder Ellen jaagt denkbeeldige roem na als zangeres in een metal band in New York en is meer dronken dan helder. Van enige sturing is er geen sprake. Kaye gaat al vroeg van school, om geld te verdienen. Ze rookt en drinkt en kleedt zich als een Gotic. Wanneer ze door omstandigheden terug moeten naar haar grootmoeder in Philadelphia, komt alles voor Kaye in een stroomversnelling. Ze sluit zich weer aan bij haar oude vriendin Janet Stone en diens vrienden, maar merkt dat ze er eigenlijk niet tussen hoort. Ze ontdekt dat ze magie heeft en als ze een gewonde jongen, Roiben, in het bos vindt, kijkt ze er niet van op als hij een Fairie blijkt te zijn. Door hem te redden raakt Kaye betrokken bij een machtsstrijd tussen twee Fairie rijken.

In principe gaat de Modern Fairie Tales trilogie over tieners uit de moderne mensenwereld, op de drempel van volwassenheid, die in contact komen met het voor mensen onzichtbare Elfenrijk. Een wereld die niet zo liefelijk is als de sprookjes mensen doen geloven. Een wereld vol politiek gekonkel, strijd om de macht, gruwelijke gewelddadige acties en monsterlijke offers. De Fairies hebben een voorkeur voor list, bedrog en bloedbaden.

Als jong meisje, toen Kaye nog bij haar oma woonde had ze 3 elfachtige vriendjes, waarvan ze dacht dat ze denkbeeldig waren, maar ze blijken weldegelijk te bestaan. Spike, Grizzel en Loetie zijn wilde fey, boswezentjes. Alles wordt Kaye duidelijk wanneer ze er achter komt dat ze een wisselkind is. Ze is eigenlijk een Pixie, die zo betoverd is dat ze menselijk lijkt. Nu moet ze slim zijn en haar krachten zo goed mogelijk inzetten om Roiben, maar ook Janets broer Corny te redden van de macht die de Onseeliekoningin over hen heeft.

Het is commercieel vast een goede keus om Water uit te brengen, maar het doet een beetje afbreuk aan Holly Blacks groei. Waar de Elfhame boeken ook geschikt zijn voor volwassenen, is Water nog echt een jeugdboek. Soms is het verhaal een beetje verwarrend, er missen voor mijn gevoel soms stukjes, waardoor het verhaal niet soepel loopt. De betekenis van sommige acties, moet je dan maar zelf invullen. Zeker als je Elfhame niet gelezen hebt, mis je achtergrond informatie. Als je dan bedenkt dat Elfhame later is geschreven, dan is het qua verhaal opbouw dus een gemis. Het verhaal heeft zeker potentie. Alles is aanwezig voor een spannend Fantasy verhaal, maar de uitwerking blijft vlak. Ook het aspect Young Adult vind ik wat beknopt naar voren komen. Het is meer een verhaal voor 15/16 jarigen. Ik kan ook niet zeggen dat ik me verbonden voelde met de personages. De karakters ontwikkelen zich niet echt en de interactie tussen de personages ook niet. Geen klik daar. Bij Fantasy voor Young Adults verwacht je meer.

Je kunt dus zeker merken dat Water, als onderdeel van de Modern Fairie Tales trilogie eerder is geschreven dan de Elfhame serie. Het haalt het niveau van Elfhame namelijk op geen stukken na. Holly Black is duidelijk gegroeid met de Elfhame reeks en daarom valt Water nu eigenlijk heel erg tegen. Als je als lezer Elfhame hebt gelezen, moet je dit dus echt loslaten en Water anders bekijken, want het is zeker niet allemaal slecht. Holly Blacks boeken zijn altijd al apart, met een beetje een duister randje. Haar schrijfstijl is verfrissend, met meestal korte zinnen, maar daardoor leest het verhaal prettig. Avontuur en wat spanning zijn zeker aanwezig en de eerste aanzet tot het creeëren van de Fairie wereld is zondermeer intrigerend. Gruwelijk in plaats van liefelijk. Bewoont door prachtige wezens, zowel als monsters. Een wereld met potentie.

Omdat Water van Holly Black nog zoveel mist, kan ik persoonlijk niet anders dan 3 hartjes geven aan dit boek. Wel wil ik er bij zeggen dat dit de lezer niet moet ontmoedigen, want zoals gezegd, Holly Blacks echte jeugdboeken en latere Young Adult boeken zijn zeker de moeite waard.

Recensie: Water - Holly Black

Faerie 1 - Water

1  2  3  4  5

Het begin van een betoverende urban fantasy-trilogie van de auteur van de Elfhame-serie

Als je bij Faeries denkt aan zachtaardige sprookjesfiguren, dan moet ik je -teleurstellen. Deze Faeries zijn sinistere, verwilderde schepsels die enkel chaos aanrichten. Chaos die je met een beetje pech je leven kan kosten.

Als klein meisje had Kaye drie Faerievrienden van wie ze dacht dat ze denkbeeldig waren. Als ze jaren later een zwaargewonde Faerie aantreft en zijn leven redt, realiseert ze zich dat de fantasiewereld uit haar jeugd maar al te echt is – en gevaarlijker dan ze ooit had kunnen vermoeden. Tegen wil en dank raakt Kaye verstrikt in een eeuwenoude machtsstrijd tussen twee rivaliserende Faerierijken. Voor hen is ze slechts een pion in een strijd die haar dood zou kunnen worden. Kaye is echter niet van plan zich zomaar gewonnen te geven, en roept de hulp in van een mythisch waterwezen. Maar in het land van de Faeries heeft alles een prijs.