De duivel en de duistere diepte - Stuart Turton RECENSIE

Recensie: De duivel en de duistere diepte - Stuart Turton

Het is 1634. Sara gaat met haar man en haar dochter de oceaan oversteken om van Batavia naar Amsterdam te gaan. Maar Sara heeft een geheime agenda. Eenmaal aan schip blijkt ze niet de enige te zijn met een geheime agenda. De duivel, beter bekend als Ouwe Tom, is namelijk ook aan boord. Naar wie is hij op zoek? Is het toevallig de bekende detective Sammy Pipps die wegens vage redenen als gevangene aan boord is? Of heeft een van de andere opvarenden iets op zijn kerfstok?

In De duivel en de duistere diepte gaat de lezer terug in de tijd, naar 1634, de tijd van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, de tijd waarin Nederlanders verre reizen maakten om land te veroveren, op zoek naar de beste koopwaar. Het is ook de tijd waarin Stuart Turton zich heeft gewaand om een geweldige thriller te schrijven.

Je moet niet bang zijn voor dikke boeken, want De duivel en de duistere diepte is 534 pagina's lang. Vaak duidt een dik boek op een trage verhaallijn, maar dat gaat absoluut niet op voor De duivel en de duistere diepte. Vanaf de eerste bladzijde grijpt het verhaal je aan en het is onmogelijk om dit boek weg te leggen voordat het uit is. Omdat Stuart Turton de tijd neemt voor zijn verhaal, heeft het verhaal verschillende (verrassende!) wendingen en sluit het aan op de motieven van de personages waardoor uiteindelijk alle puzzelstukjes op hun plek vallen.

Stuart Turton heeft een vlotte, makkelijke schrijfstijl. Hierdoor is het verhaal goed te volgen, ook al bevat De duivel en de duistere diepte veel personages. Voor de lezer die kluts kwijtraakt heeft Stuart Turton vooraan een lijst van de belangrijkste personages opgenomen. Ook zit er voorin een prachtige plattegrond van het schip, inclusief legenda met bijbehorende benamingen.

Door de geweldige verhaallijn en de treffende schrijfstijl bouw je als lezer al heel snel een band op met de karakters. Hoewel Stuart Turton heel volledig is in het beschrijven van het verhaal, laat hij hier en daar open eindes over voor de interpretatie van de lezer. Vooral als het gaat om de relaties tussen de personen. Op het eind laat Stuart Turton dan ook weten dat hij deze ruimte voor interpretatie expres heeft gecreëerd. Om hem te quoten: "Elk boek is wat jij als lezer ervan maakt". Dit zorgt er ook voor dat De duivel en de duistere diepte zich, mede vanwege zijn veelzijdigheid, niet in een bepaald genre laat dwingen.

Kort samengevat is De duivel en de duistere diepte een waanzinnige thriller die absoluut een plekje verdiend op de reading list van elke thrillerfanaat die ook houdt van een historische twist. De verhaallijn zit goed in elkaar, het verhaal is compleet en met de heerlijke schrijfstijl van Stuart Turton verslind je deze ruim vijfhonderd pagina's tellende roman binnen korte tijd!

De duivel en de duistere diepte

1  2  3  4  5

VOC-schip de Saerdam vaart uit naar Amsterdam met aan boord iemand die ten koste van alles wil voorkomen dat het schip zijn bestemming haalt

1634. De Saerdam, een Oost-Indiëvaarder van de VOC, vertrekt naar Amsterdam met behalve een vrachtruim vol specerijen, ook een aantal passagiers aan boord. Een van hen is detective Samuel Pipps, die in Amsterdam zal worden geëxecuteerd. Hij wordt vergezeld door zijn trouwe lijfwacht Arent Hayes, die vastbesloten is de onschuld van zijn kameraad te bewijzen. Onder de andere aanwezigen bevinden zich ook de gouverneur-generaal en zijn echtgenote, een vrouw met een geheim.

Wanneer het schip op het punt staat de haven van Batavia te verlaten, verschijnt er een onheilspellend symbool op het zeil. Al snel blijkt er geen zegen op de reis te rusten. Een dode leproos waart over het schip, de levende have sterft op raadselachtige wijze en een prediker voorspelt drie gruwelijke wonderen, met dramatische gevolgen. Tot overmaat van ramp klinkt in de nacht een duivelse stem.

Omdat Pipps opgesloten is, rust de taak om de Saerdam en haar opvarenden van de ondergang te redden op Arents schouders.