Bloemen van steen - Ilaria Tuti RECENSIE

Recensie: Bloemen van steen - Ilaria Tuti

Bloemen van steen start tijdens de Eerste Wereldoorlog in Italië. Hoog in de Alpen ontstaat de loopgravenoorlog. In de kou - de pakken sneeuw en de snijdende ijslucht - vechten duizenden mannen en jongens voor hun leven. Honderden vrouwen van omliggende dorpen komen in actie om de mannen te helpen. Zij brengen manden voedsel en munitie mee naar het front, maar moeten daarvoor de sneeuw en kou trotseren. In Bloemen van steen neemt Ilaria Tuti je mee met deze vrouwen - De Draagsters - die uiteindelijk de lichamen van de jonge mannen mee naar huis zullen nemen.

Bloemen van steen is een verhaal die kracht uitstraalt. De jonge mannen die vechten in de oorlog voor hun land en hun volk én de krachtige vrouwen die niet thuis blijven zitten, maar ook hun bijdrage willen leveren. Een prachtig verhaal dat natuurlijk ook echt zo gebeurd is, maar waar weinig mensen weet van hebben.

Het verhaal zelf en de moed en kracht van ieder personage in Bloemen van steen is iets wat direct emotie met zich meebrengt. Het verhaal en de moed van de vrouwen neemt je mee in hun kracht en de strijd die ze moeten leveren. Ook pijn en verdriet, maar dat de vrouwen toch door moeten krijg je mee.

Het verhaal start met de dappere Agata. Ze weet totaal niet waar ze aan begonnen is en de mannen waarschuwen haar hiervoor. Ze trekt zich hier niets van aan, maar gaat door en dat blijft ze doen. Dit personage is zo krachtig en zo zou je zelf willen zijn. Ondanks de omstandigheden - kou, oorlog en de dood - gaat ze heldhaftig door. En dat terwijl ze ook moet zorgen voor haar stervende vader. Agata's verhaal, en dat van Caterina, Viola, Lucia en Maria, bezit kracht en doorzettingsvermogen.

Ilaria Tuti schrijft vol emotie en gevoel en toch brengt ze de kracht van de vrouwen over. Ze schrijft zo dat het erg beeldend is, haast alsof je het in een film voor je ziet. Daarnaast volg je in cursieve delen een onbekend personage. Pas aan het eind van Bloemen van steen kom je erachter wie dit is. Dit is prachtig neergezet en dit maakt het eind nog mooier.

Deze prachtige en vrij onbekende geschiedenis komt helemaal tot zijn recht in Bloemen van steen. Ilari Turi geeft de personages emotie, kracht en liefde mee, waardoor ze in je hart gaan zitten. Ook heeft ze deze geschiedenis zo prachtig verwoord en een podium gegeven. Een verdiend eerbetoon naar de vrouwen die tijdens de Eerste Wereldoorlog echt deze heldendaad leverden. Bloemen van steen is een uniek verhaal die gewoon gelezen moet worden.

Bloemen van steen

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Tijdens de Eerste Wereldoorlog strijdt het Italiaanse leger in een reeks veldslagen tegen Oostenrijk-Hongarije. Hoog in de Alpen ontstaat al snel een loopgravenoorlog. In de sneeuw en ijle lucht vechten duizenden jonge mannen voor hun leven. Er volgt een wanhopige oproep aan de bevolking om de manschappen te helpen. Honderden vrouwen uit de onderliggende dorpen komen in actie. Ze zijn van alle leeftijden en met gevaar voor eigen leven torsen ze manden vol voedsel en munitie omhoog de bergen in naar het front. Ze worden Le Portatrici genoemd, de Draagsters, en uiteindelijk zijn zij het die de lichamen van de jonge mannen weer de berg af zullen dragen.